Tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntäminen teollisuusprosessien ja rakennusten energiatehokuuden parantamisessa (AIKO)

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.1.2024–30.6.2024

Valmisteluhankkeen tavoitteena on valmistella vuonna 2024 avattavaan hakuun merkittävä hankekokonaisuus tukemaan eri osapuolten tarvittavia TKIO-tarpeita. Hanke perustuu keskusteluihin eri osapuolten kanssa sekä jaettuun visioon vaikuttavuutta tuovasta ekosysteemistä.
1.     Selvittää ja syventää tutkimuskohteisiin tarvittavia tietolähteitä ja toimenpiteitä.
2.     Koota hankkeen lopullinen konsortio ja sitouttaa yritysosapuolet hankkeen tavoitteisiin ja toteutuksiin. Hankkeen valmisteluissa on nyt olleet mukana OAMK ja JAMK sekä TAU oppilaitoksista ja keskusteluja on jo käyty seitsemän yrityksen kanssa asiasta.
3.     Luoda verkosto ja ekosysteemi, joiden avulla tunnistetaan tarkemmat TKIO-haasteet ja tarpeet liittyen tutkimusalueisiin. Tämä tapahtuu käytännössä työpajojen avulla.
4.     Valmistella hakemus yhteistyössä varsinaiseen hankkeeseen osallistuvien partnereiden kanssa (hankkeen konsortio, tavoite 2) ja lähettää hakemus varsinaiseen hakuun.

Tavoite ja tehtävät

Tekoälyn ja koneoppimisen menetelmät ovat kasvattaneet suosiota useilla teollisuuden aloilla viime vuosina. Syynä tähän ovat mm. tietokoneiden laskentatehon kasvu ja koneoppimismenetelmien kehittyminen sekä yleistyminen. Teollisuusprosesseista tallennetun datan määrä on kasvanut merkittävästi lisääntyneen ja halventuneen tiedontallennus-kapasiteetin ansioista. Paikallisen datan lisäksi useista avoimista lähteistä saatua dataa voidaan yhdistää kohdeprosessien mittausdataan. Näitä ovat vaikkapa sääennusteet ja SPOT-sähkön hintatiedot. Suuresta datamäärästä voidaan koneoppimismenetelmien avulla laskea tuotannolliseen järjestelmään liittyviä tunnuskuja tai etsiä mahdollisia poikkeamia normaalista toimintatilasta.
Lisäarvoa tekoälyyn perustuva järjestelmä tuottaa erityisesti silloin, kun prosesseja tai kiinteistöjä voidaan säätää ja optimoida jatkuva-aikaisesti tekoälyyn perustuvan automaation avulla. Tekoälyominaisuuksia sisältävien automaatiojärjestelmien tuottajille tarjoutuu mahdollisuus palveluliiketoiminnan kasvattamiseen teollisuuden, energiantuotannon ja kiinteistöjen hallinnan alueilla. Yllä mainittujen tavoitteiden lisäksi tutkitaan generatiivisen tekoälyn käyttöä kuten esimerkiksi kielimallien käyttöä teollisuusprosessien sovellusten teossa

Rahoituslähde

EAKR Euroopan aluekehitysrahasto (2021-2027)

Antti Välimäki