ROBINS hankkeessa automatisoidaan myyntitoimintoja älyrobotiikan avulla, jolloin saadaan myynti- ja
markkinointiosaaminen pk-yritysten hyödynnettäväksi ja mahdollistamaan kv-kasvua ja kansainvälistymistä.
Hankkeessa edistetään B2B-myyntirobotiikkaa hyödyntäviä skaalautuvia ratkaisuja ja malleja, jotka yhdessä
tukevat avoimeen älymarkkinoinnin ekosysteemiin siirtymistä.
![](https://content-webapi.tuni.fi/image-style/image_w_200_h_100_scale/proxy/public/2019-10/8853711D-781C-4632-9D91-6B96E2C64151.jpg?itok=UR81y5be)
Tavoite ja tehtävät
ROBINS-hanke kehittää uutta tietoa älykkäästä ja arvoa luovasta B2B-myyntirobotiikasta tiiviissä yhteistyössä kumppaniyritysten kanssa ja siten osaltaan mahdollistaa suomalaisten yritysten kasvua ja kansainvälistymistä. Myynnin ja markkinoinnin tehostaminen ja tulosten optimointi automatisoinnin avulla ei ole suomalaisille pk-yrityksille yleistä. Liiketoiminnan kasvua haetaan edelleen rekrytoimalla lisää henkilöitä myyntiin, vaikka tehokkaiden digitaalisten robotiikkatyökalujen ja liiketoimintamallien löytäminen mahdollistaisi pk-yritysten nopean kansainvälisen kasvun. ROBINS-hanke näyttää suuntaa suomalaisille B2B yrityksille ja edistää myynnin transformaatiota älykästä myyntirobotiikkaa hyödyntäen, jotta kasvuhakuiset yritykset kykenevät toteuttamaan toivotun kasvun, kykenevät disruptiiviseen muutokseen ja pystyvät kääntämään ns. push-markkinoinnin ja -myynnin pull-toiminnoiksi resurssitehokkaan ja älykkään myyntirobotiikan avulla. Hanke rakentaa älykkään B2B myyntirobotiikan kehittämis- ja kaupallistamisalustaa ja kehittää uutta tietoa yhdistämällä teknologiaa ja liiketoimintaa. Hankkeessa kehitetään digitaalista B2B asiakaspolkumallia, ekosysteemi- ja alustamalliajattelua, digitaalisen ajan myynnin johtamisen malleja sekä älykkään myyntirobotiikan työkaluja. ROBINS-hanke tuottaa tieteellisesti uraa-uurtavaa tutkimustietoa, sillä myynnin älyrobotiikan ja alustatalouden teemat kasvun ja kansainvälistymisen näkökulmista ovat nousevia tutkimuksen teemoja. ROBINS-hankekonsortioon kuuluvat Tampereen ammattikorkeakoulun sekä Tampereen yliopiston johtamisen, myynnin ja markkinoinnin tutkijoiden lisäksi kuusi yritystä Codemen, Differo, Gofore, Gravicon, Intolead ja Sales Communications sekä kansainvälisiä yhteistyökumppaneita.
Rahoituslähde
Yhteyshenkilöt
pia.hautamaki [at] tuni.fi