Ohjelmisto-osaamista joustavasti työelämään - koulutuspilotti Etelä-Pohjanmaalla

Projektin kesto15.11.2023–31.12.2024
KärkialueTekniikka

Hae Ohjelmisto-osaamista joustavasti työelämään - koulutuspilottiin

Haku on auki 1.5.2024 - 31.5.2024.

Hae tästä!

Opintoneuvontatuokion varaaminen

Kiireettömissä ja pienemmissä asioissa sähköposti ja Teams-viestit toimivat neuvonta-aikaa joustavampina kommunikaatiokeinoina.

Varaa aika opintoneuvontaan

Koulutuspilotin kuvaus

Tavoitteena on kasvattaa ohjelmistoalan osaamista Etelä-Pohjanmaalla ja parantaa työvoiman saatavuutta. Olennaisin ero käynnissä oleviin maisteriohjelmiin on siinä, että kyse ei ole tutkinto-opetuksesta, vaan jatkuvan oppimisen tarjonnasta työelämän tarpeisiin.

Hankkeen kautta tarjottava koulutus kootaan Tampereen yliopiston tuottamasta ohjelmistoalan verkkopohjaisesta koulutustarjonnasta. Opiskelijoille rakennetaan henkilökohtaisia opintopolkuja, joiden avulla siirtyminen ohjelmisto- ja IT-alan eri työtehtäviin helpottuu.

Tietotekniikan syventävistä kursseista on koottu paketti, joka sisältää viiden opintopisteen kokonaisuuksia. Niiden aiheina ovat dataintensiivinen ohjelmointi, pilviteknologiat, web-ohjelmointi ja -arkkitehtuurit, kyberturvallisuuden perusteet ja erityiskysymykset sekä tiedonlouhinta. Ne voi joko suorittaa kaikki tai valita yksittäisiä kursseja oman kiinnostuksen ja ammatillisten tarpeiden mukaan.

Tietointensiivisen ohjelmistokehityksen syventävä kokonaisuus

Jos pohjatiedot kaipaavat täydentämistä, aluksi voi suorittaa ohjelmoinnin peruskurssit sekä tietokantojen perusteet.

Pohjatietokurssit

Lisäksi tarjolla ovat kaikki Tampereen yliopiston FiTech-kurssit.

Lisätietoja kurssitarjonnasta ja kurssien sisällöstä löytyy Tampereen yliopiston Opiskelijan oppaasta.

Räätälöity täsmäkoulutus on suunnattu kaikille ohjelmistoalasta ja osaamistasonsa nostamisesta kiinnostuneille. Verkkopohjaisten opintojen toteuttamisesta vastaa Tampereen yliopiston ITC-tiedekunta hankkeellaan ICT-alan osaajan syventävä koulutus tietointensiiviseen ohjelmisto-osaamiseen.

Koulutukseen valituille myönnetään opiskeluoikeus 31.7.2025 saakka.

Tavoite ja tehtävät

Hankkeen tavoitteena on kasvattaa ohjelmistoalan osaamista Etelä-Pohjanmaalla sekä lisätä osaavan työvoiman saatavuutta.

Rahoituslähde

Rahoittaja Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus

Koordinoiva organisaatio

Seinäjoen yliopistokeskus