MUSE Musiikin etäopettamisen, etäesittämisen ja etätuottamisen matalan latenssin ja matalan kynnyksen ratkaisut

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.3.2021–28.2.2023

Lisätä musiikin koulutuksen tarjontaa käyttöönottamalla etäteknologioihin pohjautuvia pedagogisia ratkaisuja.

Tavoite ja tehtävät

Hanke antaa osapuolille valmiudet kehittää uutta opetus- ja koulutustarjontaa musiikin ja muiden luovien alojen sektoreille, joilla ei aiemmin ole ollut kattavaa etätarjontaa. Tämä voi tarkoittaa mm. musiikillisen luovan ajattelun ja osaamisen kehittämistä (improvisoinnin, säveltämisen, sovittamisen ja tuottamisen keinoin) kaikilla koulutusasteilla vastikään uudistuneiden opetussuunnitelmien perusteiden vaatimusten mukaisesti. Etäteknologioihin liittyvän ammattitaidon hankkiminen mahdollistaa hankkeen toteuttajille ja kumppaneille kansallisen ja kansainvälisen koulutustarjonnan aiempaa tehokkaamman ja laadukkaamman hyödyntämisen sekä sen tuottamisen itse osana uutta liiketoimintaa.
Hankkeen seurauksena suomalaisilla musiikkialan toimijoilla – eri koulutusasteiden opettajilla, muusikoilla ja musiikin tekijöillä – on aiempaa merkittävästi paremmat valmiudet musiikin opettamiseen, esittämiseen ja tuottamiseen etänä. Myös yritysten valmiudet suunnitella ja toteuttaa uudenlaisia musiikin koulutus- ja kulutustuotteita sekä -palveluita vahvistuvat. Hanke avaa toimijoille uusia liiketoiminnan mahdollisuuksia sekä aiempaa paremmat valmiudet työllistää itsensä tai työllistyä palkkatyöhön aloilla, joiden toimintaedellytyksiä koronapandemia on äkillisesti ja merkittävästi kaventanut.

Rahoituslähde

Euroopan sosiaalirahasto (ESR) 2014-2020

Koordinoiva organisaatio

Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK)