Hyppää pääsisältöön

iFuCo: Internetiä hyödyntävien oppimistaitojen oppiminen ja opettaminen eri tiedonaloilla alakoulussa 2016-2018

Tampereen yliopisto

Psykologiaa, kasvatustiedettä ja informaatiotutkimusta yhdistelevä kolmen suomalaisen sekä kahden chileläisen yliopiston konsortio tutkii oppimistaitoja.  

Tutkimuskysymykset käsittelevät mm. alakoululaisten internet-lukemisen asenteita ja pystyvyyskäsityksiä, oppimiseen liittyviä uskomuksia ja taustamuuttujia sekä alakoulun opettajien pedagogista orientaatiota, pystyvyyskäsityksiä ja uskomuksia.

Tausta

Tutkimuksen yhtenä osa-alueena oli laatia tutkivan internet-lukemisen opetusmalli ja toteuttaa siihen liittyvä opetusinterventio.  

Oppiaineet valikoituivat luonnontieteiden ja yhteiskuntatieteiden joukosta. Testaus tehtiin kvasi-kokeellisessa asetelmassa ja siihen kuului internet-lukemisen pre-post-testi.  

Hankkeen kansainvälinen ulottuvuus mahdollisti myös kulttuurierojen tutkimuksen ja sisäsi siihen liittyviä haasteita, kuten kyselyinstrumenttien kehittämiseen ja validointiin liittyviä kysymyksiä. Eräitä muita aiheita olivat opetusintervention vertailtavuus ja osaamistestin kehittäminen.

Rahoituslähde

Suomen Akatemia

Koordinoiva organisaatio

University of Jyväskylä, University of Turku

Yhteyshenkilöt

Eero Sormunen

Professori

eero.sormunen [at] uta.fi

+358 50 362 8781