Huono projekti: tieto ja apu yli projektitalouden rajojen

Projektin kesto1.8.2022–31.12.2025
KärkialueYhteiskunta

Jos olet joskus työskennellyt toimistotöissä jossakin organisaatiossa, on melko todennäköistä, että olet myös täyttänyt apurahahakemuksia, logframe-matriiseja, ja kehitysraportteja.

Muun muassa näiden välineiden avulla työn rahoitus kanavoidaan, ja työtä hallinnoidaan yli maantieteellisten sijaintien ja koulutustaustojen; yli rodullistettujen- ja sukupuolihierarkioiden. Nämä välineet muodostavat – kuten organisaatio- ja kehityssosiologit sitä kutsuvat – projektitalouden: talouden, jossa me luomme ensin projekteja, ja teemme sitten työtä niiden hyväksi.

Projektitalous on läsnä kaikkialla: pohjoismaiden työttömyyspolitiikasta aina Haitin uudelleenrakentamiseen saakka. Se pysyy kuitenkin pääosin poissa näkyvistä.

Tutkimusprojektimme keskittyy tarkastelemaan projektitalouden sisäistä logiikkaa, ja luonnostelemaan tämän järjestelmän uudelleenjärjestämisen mahdollisuuksia.

• Kenties meidän pitäisikin tuoda julki ”huonot projektit” joita ei koskaan toteutettu, tai jotka jäivät kesken?
  • Kuunnella, mitä resursseja heitettiin hukkaan, kuunnella niitä ihmisiä, jotka ovat kokeneet ”epäonnistumisen”?
  • Kenties tulisi suhtautua vakavasti hallinnollisiin välineisiin, joiden avulla vastaamme kriiseihin ja pyrkiä uudelleenajattelemaan toimintamallejamme, erityisesti, kun vastassamme ovat ilmasto- ja terveyskriisi?

Muun muassa nämä kysymykset ohjaavat tutkimustyötämme. Hyödyntämällä laajaa kokemustamme humanitäärisestä kansalaisjärjestötoiminnasta ja akateemisista sektoreista tarkastelemme, miten projektitalous äänettömästi muovaa länsimaisten rahoittajien suhdetta ”globaaliin etelään”, sekä vaikuttaa EU:n sisäisiin ajattelutapoihin ja käytäntöihin suhteessa koronakriisin jälkeiseen yhteiskunnalliseen uudelleenrakentamiseen. Lisäksi pyrimme näyttämään, miten projektitalous määrittää tutkijoiden, akateemikkojen, ja muiden työelämää.

Teemme haastatteluja, osallistavaa tutkimusta, ja luovaa akateemista kirjoittamista neljassa maassa: Suomessa, Italiassa, Jordaniassa ja Libanonissa.

”Huono projektimme” pyrkii ylittämään ”ratkaisukeskeisyyden”, kontrolliperformanssit, ja projektitalouksiin sisäänrakennetun epävarmuuden kautta tapahtuvan hallinnan.

Tutkimusrahoitus

Koneen Säätiö

Tilan ja poliittisen toimijuuden tutkimusryhmä SPARG

SPARG tekee korkeatasoista perustutkimusta, joka tuottaa uutta tietoa sekä tieteen kentälle että käytännön tarpeisiin. Tutkimuksemme keskeisinä näkökulmina toimivat poliittinen subjektiviteetti ja subjektin rakentuminen.