FairDataAct - Building a Competitive Edge in a Fair Data Economy for Higher Education

Tampereen ammattikorkeakoulu
1.1.2023–31.12.2024

Esimerkkejä tutkimuskysymyksistä ovat:
-     Miten dataa voidaan jakaa lisäarvoa tuottavalla ja turvallisella tavalla?
-     Millaista dataa voidaan hyödyntää eri tutkimusprojekteissa ja eri aloilla?
-     Millaisissa asioissa voidaan tehdä monialaista yhteistyötä?
-     Millaisia koulutussisältöjä tulevaisuuden dataosaaja tarvitsee?

Tavoite ja tehtävät

FairDatAct on monialainen hanke jonka tavoitteena on kehittää Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) tutkimusta ja koulutusta dataan ja tekoälyyn liittyvissä teemoissa. Hankkeessa on mukana valmistavan teollisuuden, rakentamisen, sosiaali- ja terveysalan, liiketoiminnan ja eettisen datan hallinnan asiantuntijoita.

FairDatActin kärjet ovat:
-     Teollisuusdatan käyttö ja hyödyntäminen valmistuksessa
-     Rakennusdata mm. energiatehokkaan rakentamisen apuna
-     Rekisteridata terveysalalla
-     Datasta arvoa liiketoimintaan
-     Eettiset FAIR-periaatteet datan hallintaan

Kyseessä on Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) profilointihanke. Hankkeessa siis pyritään tunnistamaan niitä alueita, joissa TAMKin asiantuntijoiden osaaminen on pitkällä ja edustaa kansallista tai jopa kansainvälistä kärkeä. Tämä edistää TAMKin osallistumista uusiin korkeatasoisiin tutkimus- ja koulutushankkeisiin.

FairDatActin ytimessä on aktiviinen vuorovaikutus sidosryhmien kanssa. Tämä tarkoittaa korkeakoulujen lisäksi vuoropuhelua julkishallinnon, elinkeinoelämän ja vastaavien toimijoiden kanssa. FairDatAct lisää vaikuttavuutta seuraavin keinoin:
-     Työpajat ja seminaarit
-     Demot
-     Keskustelut sidosryhmien kanssa
-     Tutkimusjulkaisut
-     Blogit
-     Datasetit
-     FairDatAct -playbook
-     Uudet koulutussisällöt

Hankkeen edistymisestä saa parhaiten tietoa hankkeen projektipäällikön Katri Salmisen kautta.

Rahoituslähde

Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM)

Yhteyshenkilöt

Katri Salminen