Digikeittiö - osallisuutta ja elämyksiä nuorille

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.3.2024–28.2.2027

Tavoite ja tehtävät

Hankkeen päätavoitteena on tukea heikossa työmarkkina-asemassa ja suuressa huono-osaisuusriskissä olevien neuropsykiatrisia häiriöitä omaavien nuorten aikuisten aktiivista toimijuutta ja osallisuutta, jotta heidän kokemuksensa omasta minäpystyvyydestä, itsenäistymisestä, arjessa selviytymisestä sekä työ- ja toimintakyvystä voi vahvistua. Omien toimintavalmiuksien vahvistumisen myötä nuorilla on kykyä vahvistaa omaa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista terveyttään ja sen myötä paremmat mahdollisuudet kouluttautumiseen ja työllistymiseen. Tässä hankkeessa tavoitteeseen pyritään vahvistamalla nuorten käsityksiä terveellisestä ravitsemuksesta ja tuottamalla positiivisia kokemuksia ruokailutilanteista. Keinoina käytetään osallisuutta vahvistavia interventioita, positiivisten kokemusten ja vertaistuen hyödyntämistä sekä visuaalisuuden ja uusien virtuaalisten teknologioiden tuomia mahdollisuuksia. Lisäksi hankkeessa tuotetaan asiantuntijaluentoja hankkeen aiheista. Yhteiskehittämiseen osallistetaan neuropsykiatrisesti oireilevien nuorten lähipiirissä työskenteleviä henkilöitä ja perhepiirissä olevia läheisiä.

Kyseessä on kokeiluhanke, jossa hyödynnetään teknologiaa kuten laajennetun todellisuuden eli XR-teknologian ulottuvuuksia. Hankkeessa testataan sovelluksia, analysoidaan kerättyä tietoa ja julkaistaan saatuja tuloksia tulevaisuuden mahdollista jatkokehittelyä varten. Hankkeen tuloksena noin 30 neuropsykiatrisesti oireilevaa nuorta on saanut mahdollisuuden osallistua hankkeen interventioihin; kauppaostokset digitaalisen sovelluksen kanssa, yhteiskokkailut ja ruokailutilanteet, ruokailu virtuaalielämyksen tukemana ja oman reseptivihon/portfolion kokoaminen. Interventioiden kiinnostavuutta ja mielekkyyttä on arvioitu osallistumisten lukumäärän ja osallistujilta saatujen laadullisten palautetietojen, asiantuntijaverkoston havaintojen ja kokemusten avulla. Kerätyn aineiston ja kohderyhmän loppukartoitusten avulla on saatu kerättyä tietoa interventioiden yhteydestä nuorten toimintakyvyn vahvistumiseen. Aihepiirin tietoutta on lisätty sekä kohderyhmän lähipiirille että avoimesti levitetyn materiaalin välityksellä kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Asiantuntijaraatiin on osallistunut 30 henkilöä, joiden aihepiiriä käsittelevä osaaminen on vahvistunut.Pitkän tähtäimen tavoitteena on, että hankkeen interventioihin osallistuneet nuoret ovat entistä toimintakykyisempiä selviämään arjessa itsenäisesti, ja heillä on paremmat voimavarat parantaa omaa elämätilannettaan, ja heidän lähipiirillään on paremmat valmiudet tukea nuoria myös ravitsemuskysymysten näkökulmasta. Heidän yhtäläiset mahdollisuutensa aktiiviseen osallistumiseen yhteiskunnassa ovat parantuneet. He ovat joko koulutuksessa tai työelämässä, tai hakeutumassa näihin.

Rahoituslähde

ESR+ Euroopan sosiaalirahasto 2021-2027