Development and implementation of AI education methods and digital tools supporting tackling disinformation (Infotester4Education)

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.4.2024–31.3.2027

Hankkeen tavoitteet ovat:
1. Lisätä luotettavan tiedon yleisöä, jotta yhteiskunta, myös korkeakoulu, olisi tietoinen siitä, miten väärää tietoa levitetään ja rohkaista heitä tarkistamaan tiedot ennen niiden jakamista muiden kanssa,
2. Lisätä EU:n kansalaisten tietoisuutta disinformaation havaitsemisesta ja jaetaan ja kehitetään siihen liittyviä käytännön taitoja, jotta suuri yleisö olisi tietoinen menetelmistä, joilla disinformaatiota voidaan havaita verkossa ja sosiaalisessa mediassa.

Tavoite ja tehtävät

Yksi demokratian pilareista on sananvapaus. Se on myös suuri yhteinen eurooppalainen arvomme ja akateemisen ympäristön pilari. Nykymaailmassa tieto leviävää nopeasti. Yksi syy on sananvapaus. Toinen on sekä tiedotusvälineiden että loppukäyttäjien laaja digitalisaatio. Muun muassa väärinymmärretystä sananvapaudesta ja digitalisaatiosta on tullut epädemokraattisten voimien väline, jolla levitetään disinformaatiota. Tällä tavoin ne vaikuttavat tilanteen ymmärtämiseen ja vahvistavat siten yhteiskunnan ja kansalaisten odotettuja asenteita. Disinformaation torjunta on tärkeä yhteiskunnallinen tehtävä. Toistuva disinformaatio syventää pelkoa yleisössä ja ylläpitää vääriä uskomuksia, jotka voivat usein johtaa katastrofaalisiin sosiaalisiin seurauksiin.

Rahoituslähde

Erasmus+ Cooperation Partnership LS 2021-2027

Koordinoiva organisaatio

Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK)