BIOMATDB - Uuden sukupolven biomateriaalitietokanta ja lääkinnällisten laitteiden tietopankki

Projektin kesto1.6.2022–30.11.2024
KärkialueTerveys, Tekniikka

Biomateriaalit määritellään yleensä synteettisiksi tai luonnosta muokatuiksi materiaaleiksi, joita käytetään esimerkiksi keinoelimiin, proteeseihin tai kudosten korvaamiseen. Materiaalitieteen, ja erityisesti synteettisten polymeerien ja keraamien alan, tutkimus ja kehitys on johtanut tuhansien uusien biomateriaalien kehittämiseen. Tämä saattaa mullistaa uusien lääketieteellisten laitteiden ja kehittyneiden terapioiden kehittämisen.

Viimeisten 25 vuoden aikana EU on rahoittanut biomateriaalien tutkimushankkeita, joissa on tehty myös kliinisiä tutkimuksia sekä tuotettu julkaisuja ja patentteja. Yksi suurimmista haasteista on tarjota ajantasaista ja hyvin jäsenneltyä biomateriaalitietoa yliopistojen ja yritysten käyttöön. Tietokanta tulee sisältämään lääketieteen biomateriaalien yleisten kuvausten ja materiaaliominaisuuksien lisäksi myös niiden kudosyhteensopivuuden sekä niistä valmistettujen tuotteiden kliinisen turvallisuuden ja toiminnallisuuden metadataa.

BIOMATDB -hanke pyrkii luomaan uuden sukupolven tietokannan, joka tarjoaa yksityiskohtaista tietoa useiden biomateriaalien ominaisuuksista. Pääasiassa tieteellisistä julkaisuista ja sähköisistä tietolähteistä suodatettua tietoa tuotetaan oppivilla tiedon analysointi- ja visualisointityökaluilla. Tiedon haku- ja valintaprosessit opetetaan yhdistämään eri lähteiden materiaaleja koskevat tiedot käyttäjälle hyödylliseen muotoon.

Hanke tuottaa myös optimoidun tietopankin ja digitaalisia neuvonantajia sisältävän pilvipalvelun. Yritykset voivat siellä esitellä itseään ja tuoteportfoliotaan maailmanlaajuisesti. Palvelusta hyötyvät parhaiten pk-yritykset, koska niiden globaali näkyvyys paranee. Toisaalta palvelun työkalujen avulla toimijat löytävät toisensa tehokkaasti sekä tuottajien ja asiakkaiden verkostoituminen helpottuu.

Hankkeen tietokannan tarkoitus on tuoda saataville eri biomateriaaleista julkaistuista lähteistä jo saatavilla oleva tieto niiden bioyhteensopivuudesta ja siten tuoda esille niiden käytettävyyttä lääkinnällisissä laitteissa ja ATMP-tuotteissa. Tietokanta ja pilvipalvelu yhdessä voivat helpottaa yritysten, erityisesti pk-yritysten, ponnistuksia saada tuotteensa markkinoille.

Tutkimusryhmä Tampereella

Minna Kellomäki (projektin johtaja), Minna Veiranto, Maiju Juusela