AEQUALIS4TCLF/ Addressing Skills Gaps in the European Textile, Clothing, Leather and Footwear Industries, emphasizing Equality, Innovation, and Resilience

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.2.2024–31.1.2028

Erityistavoitteet:

• Kumppanuus ja sidosryhmien sitoutuminen: Tavoitteena on vahvistaa olemassa olevia
kumppanuuksia ja luoda uusia kumppanuuksia tehokkaan yhteistyön varmistamiseksi alan sidosryhmien välillä ja puuttua alan osaamisvajeeseen sekä edistää alueellisia ja kansallisia TCLF-osaamiskumppanuuksia.

• Osaamistarpeiden arviointi ja puuteanalyysi: Tavoitteena on suorittaa kattava osaamistarpeiden arviointi ja puuteanalyysi.

• Opetussuunnitelman kehittäminen: Tavoitteena on kehittää uusia opetussuunnitelmia, joissa kehitetään vihreää siirtymää ja digitaalista osaamista.

• Oppimateriaalien ja ohjelmien kehittäminen: Tavoitteena kehittää uusia oppimateriaaleita ja ohjelmia, jotka ovat yhdenmukaisia uusien opetussuunnitelmien kanssa ja varmistavat, että koulutus ja alan työvoimalle tarjoamat koulutusohjelmat ovat kiinnostavia ja käytännöllisiä.

• Koulutusohjelmien pilotointi: Tavoitteena on pilotoida uusia koulutusohjelmia valituissa Euroopan maissa varmistaen, että uudet ohjelmat ovat käytännöllisiä ja tarkoituksenmukaisia.

• Monimuotoisuuden, innovaatioiden ja hyvinvoinnin edistäminen TCLF-teollisuudessa: Tavoitteena
tarjota työpajoja ja ohjeita, joilla edistetään sosiaalista osallisuutta, parannetaan tuottavuutta ja kilpailukykyä sekä varmistetaan oikeudellisten ja eettisten normien noudattaminen.

Tavoite ja tehtävät

AEQUALIS4TCLF -hankkeen tavoitteena on puuttua tekstiili-, vaatetus-, nahka- ja jalkinealan (TCLF) osaamisvajeeseen Euroopan unionissa. Hankkeeseen osallistuu alan sidosryhmiä, kuten teollisuuden edustajia, kauppakamareita, työnantajajärjestöjä, korkeakoulutuksen tarjoajia ja ammatillisen koulutuksen tarjoajia seitsemästä Euroopan maasta: Tšekistä, Kroatiasta, Liettuasta, Suomesta, Alankomaista, Sloveniasta ja Serbiasta.

Hankkeella on kaksi päätavoitetta. Ensimmäinen tavoite on laajentaa METASKILLS4TCLF- ja S4STCLF Blueprint -hankkeiden kattavuutta 11 maasta 18 maahan AEQUALIS4TCLF-hankkeen avulla, joka yhdistää Euroopan TCLF:n työvoiman koulutuksessa ja uudelleenkoulutuksessa. Näin TCLF-teollisuus voi valmistautua paremmin tulevaisuuteen ja saavuttaa kestävän kiertotalouden.

Toisena tavoitteena on puuttua TCLF-alan osaamisvajeeseen edistämällä kumppanuuksia, yksilöimällä tarvittavia erityistaitoja ja kehittämällä uusia opetussuunnitelmia kestävämpää ja digitaalisempaa teollisuutta varten. Se tukee myös sosiaalista osallisuutta, turvallisuutta ja vaatimustenmukaisuutta integroitujen työpajojen ja ohjeiden avulla. Työskentelemällä yhdessä näiden tavoitteiden saavuttamiseksi hanke asettaa nämä maat kestävien ja innovatiivisten tuotantomallien edelläkävijöiksi, mikä edistää merkittävästi TCLF-sektoria EU:ssa.

Rahoituslähde

Erasmus+ Alliances for Innovation 2021-2027

Koordinoiva organisaatio

Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK)