Opintojen suunnittelu ja Sisu-info

• Sisu-opintotietojärjestelmässä teet henkilökohtaisen opintosuunnitelmasi (hops) sekä ilmoittaudut opetukseen ja seuraat opintojesi etenemistä.
    • Sisun saavutettavuudessa on vakavia puutteita, jotka on kirjattu korkeakoulukohtaiseen saavutettavuusselosteeseen. Siihen saakka, kunnes ongelmat saadaan ratkaistua järjestelmän puolella, opiskelijoita tuetaan yksilöllisesti Sisun saavutettavuushaasteissa. Saavutettavuustukea tarvitsevat opiskelijat voivat olla yhteydessä  oman tutkinto-ohjelman ohjauspalveluihin, mistä saat apua muun muassa hopsin tekoon, kursseille tai tentteihin ilmoittautumiseen.
    • Uutena opiskelijana pääset kirjautumaan Sisuun 1.8. alkaen.
  • Opiskelijan oppaan opetussuunnitelmat- ja tarjonta-osion kautta pääset helpommin tutustumaan koko yliopiston opintokokonaisuus ja opetustarjontaan, koska voit suodattaa opintokokonaisuus ja opintojaksotarjontaamme haluamillasi tavoin. Katso ohjeet oppaan käyttämiseen.
  • Opiskelijan oppaan käsikirjasivujen kautta löydät tietoa ja ohjeita opiskeluun, opintojesi suunnitteluun ja Sisun käyttöön.
  • Intran etusivulta löydät widgetit, jotka sisältävät mm. tietoa kursseista, tenteistä, opintosuorituksista ja tapahtumista sekä yhteisön uutiset, kalenterin ja tärkeitä ilmoituksia taustajärjestelmistä.

Avoimen yliopiston opiskelijoiden ohjeita Sisun käytöstä koostetaan Opiskelu avoimessa yliopistossa -sivulle

Miten käytän Sisua?

Olemme tehneet videoita ja tekstiohjeita Sisun käyttöön. Tältä sivulta löydät koonnin sivuista.

Kootut Sisu-ohjeet opiskelijalle

Opetussuunnitelma ja opintotarjonta

Tältä sivulta löydät kootusti tietoa ja linkkejä opetussuunnitelmiin ja opintotarjontaan liittyen.

Perehdy tarjontaamme ja vaihtoehtoihin!

Ilmoittautuminen opetukseen

Sinun tulee olla läsnäoleva opiskelija ennenkuin voit ilmoittautua opetukseen. Myös tentteihin on pakollista ilmoittautua. Täältä löydät deadlinet.

Opintojaksolle ilmoittautuminen

Yliopisto-opintojen suunnittelu ja hops

HOPS eli henkilökohtainen opintosuunnitelma on sinun suunnittelutyösi ja asiantuntijuutesi kehittymisen väline. Opintojen suunnittelu on keskeinen ja välttämätön osa yliopisto-opiskelua. Teknisesti hops laaditaan Sisussa.

Yleistä tietoa opintojen suunnittelusta ja HOPS-prosessista tutkinto-ohjelmassasi

Oletko ollut poissaolevana tai tauolla ja suunnittelet nyt opintojasi?

Käynnissä oleva opetussuunnitelmakausi on 2021-2024. Katso tarkemmat ohjeet opintosuunnitelman päivittämiseksi.

Ohjeistusta opintosuunnitelman päivittämiseen opetussuunnitelmakauden vaihtuessa

Vastaavuudet ja siirtymäsäännöt

Tiedekuntien vahvistamissa siirtymäsäännöissä kuvataan kootusti opintojaksojen ja opintokokonaisuuksien vastaavuuksia silloin, kun tutkinto-ohjelmassa siirrytään vanhasta opetussuunnitelmasta uuteen opetussuunnitelmaan. Opintojaksojen kuvattavat vastaavuudet löytyvät Sisusta.

Tietoa opintojaksojen vastaavuuksista ja siirtymäsäännöistä

Asiointi ja hakemukset

Valmistuminen

Valmistumista haetaan Sisu-järjestelmän kautta. Tutustu tarkemmin aikatauluun ja prosessiin tältä sivulta. Muista vastata valmistuvan kyselyyn!

Ohjeet valmistumisen hakemiseen Sisussa

Opintojen ja osaamisen hyväksilukeminen

Opintojen ja osaamisen hyväksiluvun hakeminen osaksi hopsiasi muuttuu Sisun käyttöönoton myötä. Hyväksilukua haetaan Sisussa. Alkuvaiheessa sinun tulee toimittaa liitteet tiedekuntasi opintohallintoon erikseen

Ohjeet opintojen hyväksiluvun hakemiseen Sisussa

Opintokokonaisuuden koostaminen suoritetuksi

Opintokokonaisuuden koostamisen ja arvioinnin hakeminen (entinen kokonaismerkintä) tapahtuu Sisussa ja se koskee kaikkien kampusten opiskelijoita (pl. lääketiede).

Ohjeet opintokokonaisuuden arviointiin Sisussa

Sisu-opintotietojärjestelmä kehittyy kokoajan. Tarvitsemme edelleen tiettyjä lomakkeita, jotka käsitellään Sisun ulkopuolella. Löydät linkit näihin lomakkeisiin opiskelijan oppaasta sivuilta opiskelun lomakkeet sekä jatkotutkintojen lomakkeet.

Apua?!

Yliopiston ohjaustahot

Opiskeluun on saatavilla monenlaista apua ja ohjausta. Olemme koonneet kätevästi kaikki opiskelun ohjauspalvelut samalle sivulle.

Ohjauspalveluiden esittely

Sisun Usein Kysytyt Kysymykset

Tälle sivulle olemme koonneet usein kysytyt Sisu-kysymykset.

Sisu UKK