Tampereen yliopiston opiskelijan käsikirja

Jatko-opiskelijan urasuunnittelu ja -ohjaus

Jatkotutkinnon suorittaminen on päätoimisesti opiskellen tavoitteellisesti neljän vuoden prosessi. Tohtoriopintojen aikana niin tutkimukseen tarvittavat tiedot ja taidot kuin myöhempää uraasi kehittävä laaja-alainen osaaminen kehittyvät päämäärätietoisen toiminnan kautta. Oman toiminnan arviointi ja urasuunnitelmien pohdinta heti opintojen alusta lähtien on tärkeä taito, jota voi harjoittaa. Oman osaamisen kehittäminen ja syntyneen osaamisen tunnistaminen on myös elinikäisen oppimisen lähtökohta. Sinä päätät työurasi kulun - tee se tietoisesti mahdollisuuksia havainnoiden, reflektoiden ja omia vahvuuksiasi punniten.

Urasuunnittelussasi voit hyödyntää ainakin seuraavia toimintamuotoja:

• Keskustele urasuunnitelmista ohjaajiesi ja mahdollisen seurantaryhmäsi kanssa.
  • Kehitä laaja-alaisesti osaamistasi osana tohtoriopintoja
  • Rakenna ja laajenna kansallisia ja kansainvälisiä verkostoja ympärillesi. Hyödynnä myös sosiaalista mediaa kontaktien ylläpitoon.
  • Tutustu uraselvityksiin, joita esimerkiksi Aarresaari-verkosto tuottaa säännöllisesti tohtoriksi valmistuneiden urapoluista
  • Hakeudu mentorointiohjelmaan
  • Yhteisinä opintoina opiskelijoille on tarjolla urasuunnittelukoulutuksia. Tutustu tarkemmin tutkijakoulun opetustarjontaan. Myös HR voi järjestää urasuunnittelukoulutuksia työsuhteisille väitöskirjatutkijoille. Tutustu tarjontaan koulutuskalenterista.
  • Hyödynnä sisältöjä ja työkaluja intranetin Tutkijanura-sivuilla.

Etenkin akateemisella uralla etenemiseksi liikkuvuusjaksot tutkinnon aikana ovat meriittejä kilpailluissa työtehtävissä. Erilaiset säätiöt ja myös yliopisto voi tukea esim. apurahamekanismein kansainvälisiä liikkuvuusjaksoja. Komennusmatkasopimukset ovat työsuhteisille myös mahdollisuus. Tutustu mahdollisuuksiin tarkemmin esimerkiksi Tohtoriopintojen rahoitus - sivun ja Liikkuvuus ja kansainvälistyminen tohtoriopinnoissa -sivun avulla.

Julkaistu: 15.4.2019
Päivitetty: 4.9.2023