Hyppää pääsisältöön
Haku

Usein kysytyt kysymykset - Windows

Tampereen yliopisto ja TAMK

Kuinka voin muuttaa koneeni virranhallinta-asetuksia?
Miten muutan Windowsin asetuksia niin, että päivitykset eivät asennu koneelleni kesken työskentelyn?
Miten voin tallentaa kuvaruutua videolle?
Miten muokkaan ympäristömuuttujia esim. PATH?

Kuinka voin muuttaa koneeni virranhallinta-asetuksia?

Voit muuttaa kannettavan kannen sulkemiseen liittyviä virranhallinta-asetuksia:

  1. Aukaise koneen Software Center ja siirry Options-välilehdelle ikkunan vasemmasta reunasta
  2. Aukaise Power Management -osio ja lisää rasti kohtaan Do not apply power settings from my IT department to this computer
  3. Sulje Software Center
  4. Kirjoita näytön alalaidan etsi-kenttään (suurennuslasi) ”muuta kannen sulkemisen aiheuttamaa toimintaa” ja aukaise se syntyvästä valikosta
  5. Tee haluamasi muutokset asetuksiin ja klikkaa Tallenna muutokset-painiketta

Klikkaa ikkunan vasemman yläkulman ylöspäin osoittavaa nuolta, jos haluat muokata koneen muita virranhallinta-asetuksia.

Miten muutan Windowsin asetuksia niin, että päivitykset eivät asennu koneelleni kesken työskentelyn?

Jotkin päivitykset voidaan ajastaa asentumaan aktiivisen työajan ulkopuolella. Tietoturvapäivitykset asentuvat kuitenkin viimeistään määriteltynä aikana, jos niitä ei ole sitä ennen asennettu Software Centerin Updates-välilehden kautta. Software Center ilmoittaa asennettavissa olevista päivityksistä software changes required -ilmoituksella.

Voit muuttaa aktiivisen työajan asetuksia Software Centeristä.

  1. Aukaise koneen Software Center ja siirry Options-välilehdelle ikkunan vasemmasta reunasta
  2. Valitse normaalit työpäiväsi ja työskentelyaikasi.
    Jätä jokaiselle päivälle vähintään neljä tuntia aikaa ylläpitopäivitysten asentamiseksi.
  3. Sulje Software Center

Miten voin tallentaa kuvaruutua videolle?

Windows 10 -koneilla on valmiiksi asennettuna Pelipalkki, jota voi käyttää mm kuvakaappausten ottamiseen ja yksinkertaisten ohjevideoiden tallettamiseen yhdestä ohjelmasta kerrallaan. Ohjelmaa ei voi vaihtaa kesken talletuksen ja esim. työpöydän tai koko näytön talletus ei onnistu.

  1. Aukaise sovellus, josta haluat ottaa kuvakaappauksen tai tallettaa videon.
  2. Käynnistä Pelipalkki näppäinyhdistelmällä Windows-painike + G
  3. Vastaa kysymykseen Haluatko avata Pelipalkin? Kyllä, tämä on peli.
  4. Näytön alalaitaan tulee Pelipalkin ohjausvalikko.

Voit ottaa näytöstä kuvakaappauksen kamera-painikkeella (Win+Alt+Print Screen) tai tallettaa videon Tallenna tästä hetkestä alkaen -painikkeella (Win+Alt+R).

Oletuksena Pelipalkki tallettaa kuvat ja videot Videot-kansion alle Captures -kansioon. Voit muokata Pelipalkin asetuksia klikkaamalla hammasratas-kuvaketta. Pelipalkin käyttö ei vaadi kirjautumista microsoft-tilille. Lisää ohjeita on Microsoftin sivulla (vain englanniksi).

Monipuolisempia videoita voi tehdä esim Panoptolla ja PowerPointilla. Ohjeita Panopton ja muiden videoiden tuotanto-ohjelmien käyttöön löytyy sivulta Videoiden tuotanto, editointi ja jakaminen.

Miten muokkaan ympäristömuuttujia esim. PATH?

Jotkut ohjelmistot käyttävät hyväkseen ympäristömuuttujia asetustensa määrittelyyn. Lisäksi komentorivin käyttäjä voi määritellä PATH-nimiseen ympäristömuuttujaan kansiopolkuja, joissa on käyttäjän usein tarvitsemia komentoriviohjelmia.

Voit muokata ympäristömuuttujia itse hakemalla Windowsin käynnistysvalikosta "Edit environment variables for your account". Huomaa, että jos määrittelet muuttujalle arvon, ja samanniminen muuttuja on myös järjestelmänlaajuisissa ympäristömuuttujissa (System environment variables), tulee käyttöön sinun määrittelemäsi arvo.

Yleinen väärinkäsitys on, että PATH-muuttujan muokkaamiseen tarvittaisiin ylläpito-oikeudet. PATH-muuttuja on erityistapaus: Windows yhdistää System- ja User-tason PATH-muuttujien arvot yhteen. Voit siis määritellä user-puolen PATH-muuttujaan uusia kansioita ilman, että se vaikuttaa System-puolen PATH-muuttujan toimintaan. Tämä onnistuu tavallisilla käyttäjän oikeuksilla.

 

IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
helpdesk.tuni.fi

Julkaistu: 31.1.2019
Päivitetty: 15.2.2022