

Niina Lilja
Työtehtävät
Tutkimukseni käsittelee monikielisyyden sekä kielen ja vuorovaikutuksen multimodaalisuuden kysymyksiä. Olen analysoinut erityisesti suomi toisena kielenä puhujien vuorovaikutustilanteita työelämässä ja arjessa sekä sitä, miten näissä tilanteissa on mahdollista oppia ja kasvaa oman alan asiantuntijaksi.
Johdan tällä hetkellä Suomen Akatemian rahoittamaa Kansainvälistyvä rakennustyö ja paikalliset kielikäytänteet (GLO-LO) -tutkimushanketta. Hankkeessa analysoidaan kielenkäyttöä monikielisen rakennusalan työtilanteissa. Keskustelen tällä videolla hankkeen tuloksista Matti Apusen kanssa.
Viime vuodet olen lisäksi ollut mukana Koneen säätiön rahoittamassa Kehollisuus ja taide kielenoppimisessa (ELLA) -tutkimusprojektissa (2021-2024), jota johtaa professori Eeva Anttila Taideyliopistosta. Projektissa analysoitiin kehollisuuden, taiteellisen toiminnan ja kielen yhteenkietoutumia.
Arjen vuorovaikutusta muotoilemassa -tutkimushanketta rahoitti Emil Aaltosen säätiö (2017-2020). Siinä analysoimme aikuisten maahanmuuttajien kielellistä arkea sekä arjen vuorovaikutustilanteissa syntyviä suomen kielen oppimisen hetkiä.
Olen väitellyt Jyväskylän yliopistosta, suomen kielen oppiaineesta (2010). Dosenttina olen Helsingin yliopistossa.
Luottamustoimet
Tampereen alueen ihmistieteiden eettisen toimikunnan jäsen, Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnan tiedekuntaneuvoston jäsen, Tiedeneuvoston varajäsen
Tutkimuskohteet
Vuorovaikutus, kehollisuus, eleet, materiaalisuus, intersubjektiivisuus, interkorporeaalisuus, monikielisyys, toisen kielen oppiminen ja opettaminen
Tutkimusrahoitus
Merkittävimmät julkaisut
Lilja, N. & Piirainen-Marsh. A. (2025). Manual Know-How in Interactions. Language and Communication 10, 50 – 56. https://doi.org/10.1016/j.langcom.2025.03.002
Lilja, N., Svennevig, J., Jokipohja, A. K., Piirainen-Marsh, A., Eilola, L., Eskildsen, S., Gudmundssen J., Härmävaara, H-I., Poikonen, J., Scümchen, N., Urbanik, P. & Wagner, J. (2025). Manual Interventions. Research on Language and Social Interaction, 58(1), 1–25. https://doi.org/10.1080/08351813.2025.2450991
Lilja, N. S., & Jokipohja, A.-K. E. (2024). Gestural depictions in requests for objects. Language & Communication, 99(November 2024), 159-173. https://doi.org/10.1016/j.langcom.2024.10.002
Schümchen, N., & Lilja, N. (2024). ‘No trash – do not touch’: Handwritten textual objects at a construction site. Discourse & Communication. https://doi.org/10.1177/17504813241240394
Jokipohja, Anna-Kaisa & Lilja Niina (2022). Depictive hand gestures as candidate understandings. Research on Language and Social Interaction. https://doi.org/10.1080/08351813.2022.2067425
Lilja, Niina, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi Tapaninen (toim.) (2022). Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa: Suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet. Vastapaino. https://vastapaino.fi/sivu/tuote/aikuiset-maahanmuuttajat-arjen-vuorovaikutustilanteissa/3858478
Jusslin, S., Korpinen, K., Lilja, N., Martin, R., Lehtinen-Schnabel, J., & Anttila, E. (2022). Embodied learning and teaching approaches in language education: A mixed studies review. Educational Research Review, 37, [100480]. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2022.100480
Eilola, Laura & Niina Lilja (2021). The Smartphone as a Personal Cognitive Artifact Supporting Participation in Interaction. The Modern Language Journal. https://doi.org/10.1111/modl.12697
Lilja, Niina & Arja Piirainen-Marsh (2019). How hand gestures contribute to action ascription. Research on Language and Social Interaction. https://doi.org/10.1080/08351813.2019.1657275
Lilja, Niina & Arja Piirainen-Marsh (2019). Connecting the Language Classroom and the Wild: Re-enactments of Language Use Experiences. Applied Linguistics 40 (4), 594–623, https://doi.org/10.1093/applin/amx045