

Johanna Annala
Työtehtävät
Tutkimustoimintani kohdistuu korkeakoulu- ja yliopisto-opetukseen, erityisesti opetussuunnitelmaan yhteisön sosiaalisena toimintana, tulkintoina ja prosesseina korkeakoulutuksen muutoksissa. Tämänhetkinen tutkimusprojektini koskee tietoa ja sen roolia innovatiivisiksi kuvatuissa opetussuunnitelmissa. Olen tutkinut myös mm. opetuksen ja tutkimuksen välistä yhteyttä, osaamisperustaisuuden tulkintoja, opintoihin kiinnittymistä sekä henkilökohtaisten opintosuunnitelmien ohjausta.
Opetan yliopistopedagogiikan muodollisissa opinnoissa sekä muissa korkeakouluyhteisön tilaisuuksissa. Lisäksi opetan ja ohjaan graduaan tekeviä opiskelijoita ja väitöskirjatutkijoita.
Tutkimus- ja opetustyössäni pyrin liikkumaan sekä teorian että käytännön tasoilla: tarkastelen ajankohtaisia tiedeyhteisön ja korkea-asteen opetuksen ja opetussuunnitelman ilmiöitä ja prosesseja kriittisellä ja tutkivalla otteella globaalissa kontekstissa, mutta samalla pohtimaan mitä tuotavaa tutkitulla tiedolla on akateemisen työn arkeen.
Toimin Higher Education in Transition (HET) tutkimusryhmän toisena johtajana (ks. linkki alla) sekä olen Korkeakoulututkimuksen seuran hallituksen jäsen.
Julkaisutiedot löytyvät TUNICRIS järjestelmästä (ks. linkki alla), muut tiedot siirrettäneen sinne SOLECRIS järjestelmästä vuoden 2021 aikana.
Osaamisalueiden kuvaus
Sijaisuustieto
Merkittävimmät julkaisut
Annala, J. (accepted, invited article to be published in 2022) Curriculum making and higher education. In Tierney, R. Rizvi,F., Ercikan, K. & Smith, G. (editors in chief) International Encyclopedia of Education, 4th Edition, in Wahlstrom, N. & B. Karseth, B. (section eds.) Knowledge and Curriculum Thinking. Elsevier.
Annala, J., Lindén, J., Mäkinen, M., & Henriksson, J. (2021) Understanding academic agency in curriculum change in higher education. Teaching in Higher Education. https://doi.org/10.1080/13562517.2021.1881772
Annala, J., Mäkinen, M., Lindén, J. & Henriksson, J. (2020) Change and stability in academic agency in higher education curriculum reform. Journal of Curriculum Studies. https://doi.org/10.1080/00220272.2020.1836261
Annala, J. & Mäkinen, M. (2017) Communities of practice in higher education: contradictory narratives of a university-wide curriculum reform. Studies in Higher Education 42 (11), 1941-1957, https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1125877
Lindén, J., Annala, J. & Coate, K. (2017) The role of curriculum theory in contemporary higher education research and practice. In Tight, M. & Huisman, J. (eds.) Theory and Method in Higher Education Research, Vol 3. Emerald, 137-154. http://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201902181250
Annala, J., Lindén, J. & Mäkinen, M. (2016) Curriculum in higher education research. In J. Case & J. Huisman (Eds.) Researching Higher Education. International perspectives on theory, policy and practice. SRHE Society for Research into Higher Education & Routledge, 171–189. Postprint available online at: http://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201709112416