
Jaakko Kauko
Oma esittely
Olen koulutuspolitiikan professori kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa. Johdan yhdessä apulaisprofessori Nelli Piattoevan kanssa EduKnow -tutkimusryhmää (Knowledge, Power, and Politics in Education).
Laajalti ottaen minua kiinnostavat vallan ja politiikan kysymykset koulutuksessa.
Teoreettisesti olen tarkastellut näitä kysymyksiä politiikan dynamiikkojen ajatuksen kautta, jossa pyrin yhdistämään politiikan tutkimuksen teorioita kompleksisuusajattelun lähtökohtiin.
Temaattisesti tarkasteluni on kohdistunut tiedonkäyttöön, laadunvarmistukseen- ja arviointiin koulutuksessa sekä eri toiminnan tasoilla ja verkostoissa tapahtuvaan polittiseen päätöksentekoon.
Tutkimuskontekstit, joissa olen analysoinut mainittuja tematiikkoja ovat vaihtelevia: Brasilia, Chile, Englanti, Kiina, Portugali, Suomi ja Pohjoismaat.
Projektit
Merkittävimmät julkaisut
Nostoja viimeaikaisista (kaikki open access):
Kauko, J. (2019). The Finnish Comprehensive School: Conflicts, Compromises, and Institutional Robustness. In Paul t’ Hart & Mallory E. Compton (Eds.) Great Policy Successes: How Governments Get it Right in a Big Way at Least Some of the Time. Oxford: Oxford University Press, 122-142.
Kauko, J., Rinne R. & Takala, T. (Eds.) (2018) Politics of Quality in Education: A Comparative Study of Brazil, China, and Russia. London: Routledge.
Dovemark, M., Kosunen, S., Kauko, J., Magnúsdóttir, B., Hansen, P. & Rasmussen, P. (2018). Deregulation, privatisation and marketisation of Nordic comprehensive education: social changes reflected in schooling . Education Inquiry 9(1), 122-141.
Kauko, J. & Wermke, W. (2018). The contingent sense-making of contingency: epistemologies of change in comparative education. Comparative Education Review, 62(2), 157–177.
Kaikki julkaisut ajalta 2016-2019 Tampereen yliopiston SoleCrisissä, sitä aikaisemmat Helsingin yliopiston tutkimustietojärjestelmässä.