Hyppää pääsisältöön

Tietokoneluokkien ohjelmistot

Tampereen yliopisto ja TAMK

Tietokoneluokkiin ja muihin opetustiloihin sekä TUNI Virtual Desktop -etätyöpöydille asennetuista ohjelmistoista osa on asennettu kaikkien kampusten tietokoneille, osa vain esim. yksittäiselle kampukselle, tai yksittäisiin luokkiin tai työpöydille. Tietokoneiden levytilan ja ohjelmistolisenssien rajoitusten vuoksi kaikki ohjelmistot eivät voi olla käytettävissä kaikissa luokissa.

Ohjelmistovalikoima on opetushenkilöstön ja tietohallinnon yhteistyössä määrittelemä. Ohjelmistot asennetaan ja päivitetään pääsääntöisesti keskitetyllä asennusjärjestelmällä. Versiopäivitykset tehdään pääsääntöisesti lukuvuosien kesätauolla, poikkeuksena tietoturvapäivitykset tai jos vanha versio ei enää toimi.

TUNI vakio-ohjelmistot tietokoneluokissa ja etätyöpöydillä

Vakio-ohjelmistoilla tarkoitetaan ohjelmistoja, jotka on asennettu kaikkiin korkeakouluyhteisön opetustilojen Windows-tietokoneisiin ja kaikille TUNI Virtual Desktop -työpöydille.

  • 7-Zip
  • Adobe Digital Editions
  • Google Chrome
  • IBM SPSS Statistics
  • IrfanView
  • Java OpenJRE
  • LibreOffice + Voikko
  • Microsoft Office 2019
  • Microsoft VS Code
  • Mozilla Firefox
  • Notepad++
  • Paint.NET
  • PDF-XChange
  • PuTTY + KiTTY
  • Python
  • R
  • RStudio
  • TigerVNC Viewer
  • VLC Media Player
  • WinSCP
  • Zotero

Kampuskohtaiset vakio-ohjelmistot ja yksittäisiin tietokoneluokkiin asennettujen erikoisohjelmien listat ovat kunkin kampuksen kohdalla alempana tällä sivulla.

Katso myös opetuskäyttöisille TUNI Virtual Desktop -työpöydille asennetut lisäohjelmistot.

Ohjelmistojen asennuspyynnöt

Tietohallinto ottaa asennuspyyntöjä vastaan opetushenkilökunnalta. Tietohallinto tekee myös keväisin kartoituksen seuraavan lukuvuoden ohjelmistotarpeista yhteistyössä asennuksia pyytäneiden vastuuhenkilöiden kanssa.

Asennuspyynnöt voi toimittaa IT Helpdeskiin seuraavilla tiedoilla varustettuna:

  • ohjelmiston nimi ja versio
  • luokat, joihin asennus tarvitaan
  • kurssi joka tarvitsee ohjelmistoa
  • ohjelmiston tarveaika
  • tiedot ohjelmiston lisenssistä - onko ohjelmisto ilmainen opetuskäytössä, hankitaanko uusia lisenssejä tai käytetäänkö olemassaolevia.

IT Helpdesk auttaa tarvittaessa puuttuvien tietojen selvittämisessä.

Asennuspaketin tekeminen, testaaminen, lisenssihankinnat ja -asennukset vaikuttavat asennuspyynnön nopeuteen. Tämän vuoksi asennuspyynnöt on toimitettava ajoissa. Jos ohjelmiston pyydetystä versiosta on lisenssikirjanpito valmiiksi kunnossa ja asennuspaketti tehtynä, asennus onnistuu 1-3 vuorokaudessa. Jos ohjelmistosta pyydettyä versiota ei ole käytössä ennestään, pyynnön toteutus voi viedä ruuhkattomina aikoina 2-3 viikkoa. Lukukausien alkuruuhkissa käsittelyajat ovat usein tätä pidempiä.

 

IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi
helpdesk.tuni.fi

Julkaistu: 1.2.2019
Päivitetty: 24.5.2022