Hyppää pääsisältöön

TUNI Virtual Desktop - Citrix

Tampereen yliopisto ja TAMK

Citrix Virtual Apps and Desktops (Citrix) on yksi TUNI Virtual Desktop -palvelussa käytetyistä virtualisointialustoista /-tekniikoista. Sitä käytetään joidenkin erityisohjelmien etäkäyttöratkaisuun, esim. 3D-kiihdytystä vaativille ohjelmille (tulossa pilottikäyttöön Q1/2022). Palvelua käytetään TUNI-tunnuksella.

Citrix-virtualisointialusta on yliopiston hallinnoima ja omasta palvelinkapasiteetista isännöity ratkaisu Windows-sovellusten virtualisointiin. Citrixillä virtualisoituja sovelluksia voi käyttää kaikilta yleisimmiltä päätelaitteilta sekä käyttöjärjestelmiltä. Koska Citrixin tekninen alusta on osa yliopiston sisäverkkoa, sisäverkkoon rajattujen palveluiden hyödyntämismahdollisuudet ovat monipuolisemmat kuin pilvipalveluista toteutetuilla alustoilla. 3D-kiihdytystä vaativien ohjelmistojen virtualisointiin Citrix on usein kustannustehokkain vaihtoehto.

Pikaohje

Citrixiä voit käyttää sekä sovelluksella että selaimella. Sovelluksen käyttöä suositellaan vahvasti aina, kun se on mahdollistaSovellus on ilmainen ja siitä löytyy oma versio kaikille yleisimmille käyttöjärjestelmille.

Citrix Workspace app icon

Käyttö sovelluksella

Lataa ja asenna omalle laitteellesi sopiva versio Citrix Workspace App / Receiver-sovelluksesta.
- TUNI Windows 10 -tietokoneet: löydät sovelluksen Software Centeristä.
- Omat Windows -tietokoneet: löydät sovelluksen osoitteesta https://www.citrix.fi/downloads/workspace-app/windows/workspace-app-for-windows-latest.html.
- TUNI MacOS -tietokoneet: löydät sovelluksen Managed Software Centeristä.
- Omat MacOS -tietokoneet: löydät sovelluksen osoitteesta https://www.citrix.com/downloads/workspace-app/mac/workspace-app-for-mac-latest.html.
- Chromebook, iOS ja Android: löydät sovelluksen laitteesi omasta sovelluskaupasta (App Store tai Google Play).

  1. Kun sovellus on asennettu, kirjaudu siihen omalla TUNI-sähköpostiosoitteellasi.
  2. Näet omalle tunnuksellesi tarjolla olevat sovellukset ja työpöydät.
  3. Valitse haluamasi sovelluksen / työpöydän kuvake.

Käyttö selaimella

Tarvitset ajan tasalla olevan selaimen, jossa on HTML5-tuki. Kaikki yleisimmät selainohjelmat, kuten esim. MS Edge, Chrome, Firefox, Safari tai Opera, käyvät.

  1. Avaa selain ja mene osoitteeseen https://virtual.tuni.fi.
  2. Kirjaudu omalla TUNI-sähköpostiosoitteellasi.
  3. Näet omalle tunnuksellesi tarjolla olevat sovellukset ja työpöydät.
  4. Valitse haluamasi sovelluksen / työpöydän kuvake.

 

Citrixin käyttö sovelluksella vaihe vaiheelta

Ohje ja tilannekuvat on tehty Windows 10 -työasemalla. Sovelluksen käyttö muilla käyttöjärjestelmillä saattaa joissakin kohdissa poiketa ohjeen tekstisisällöstä tai kuvasta, mutta pääpiirteiltään sovelluksen käyttö noudattelee samoja vaiheita kuin tässä ohjeessa.

  • Avaa Citrix Workspace-sovellus.
  • Kirjaudu TUNI-sähköpostiosoitteellasi.
Kirjaudu Citrix Workspaceen
  • Kun olet kirjautunut, näet Workspace-ikkunassa jaetut sovellukset (Apps) ja työpöydät (Desktops).
Jaetut sovellukset
  • Klikkaa sovelluksen kuvaketta muodostaaksesi yhteyden Workspacella.
Muodosta yhteys klikkaamalla sovelluksen kuvaketta
  • Sovellus aukeaa ja sovelluksen ikkuna näkyy kuten mikä tahansa muu ikkuna Windows-työpöydälläsi sekä tehtäväpalkissa.
  • Kun lopetat käytön, sulje virtualisoitu sovellus tai kirjaudu ulos virtuaalityöpöydän Käynnistä-valikon kautta Sign out -valinnalla.
  • Kuvaohje miten kirjautua ulos typöydältä käynnistä valikon kautta sign out valinnalla.

 

Citrixin käyttö selaimella vaihe vaiheelta

Ohjeen vaiheiden tekstisisältö ja kuvat on tehty Windows 10 -tietokoneella käyttäen Edge-selainta. Tekstit tai tilannekuvat saattavat poiketa hieman muilla päätelaitteilla ja selaimilla käytettäessä, mutta päävaiheet ovat kaikilla samat.

  • Avaa selain ja siirry osoitteeseen https://virtual.tuni.fi.
  • Kirjaudu TUNI-sähköpostiosoitteellasi ja valitse kirjautumisen jälkeen Hammasratas → Account Settings.
Valitse Account settings
  • Kohdassa Change Citrix Receiver valitaan, käytetäänkö selainpohjaista Light-versiota vai koneelle asennettua sovellusta (edellyttäen että se on jo asennettu valmiiksi). Current status -kohdasta näkyy, kumpi on käytössä:
    • Apps and desktops open in your browser = Light-versio
    • Apps and desktops open in your local Citrix Receiver app = Sovellus (Workspace App / Receiver / Viewer) riippuen mikä käyttöjärjestelmä on kyseessä
  • Klikkaamalla Change Citrix Receiver -valintaa pääsee sivulle, jossa valitaan käytetäänkö sovellusta vai light-versiota. Detect Receiver -toiminto yrittää tunnistaa koneelle asennetun version sovelluksesta, jos sovellus on jo valmiiksi asennettuna. Sovelluksen asennusta ei voi tehdä tämän toiminnon kautta.
Detect Receiver

Workspace / Receiver

  • Kun käytät Workspacea etäyhteyden avaamiseen, sovellus aukeaa samanlaiseen ikkunaan kuin suoraan käyttäjän koneelle asennetut sovellukset.
Workspace / Receiver

Light-versio

  • Kun käytät Light-versiota, sovellukset aukeavat selaimessa uuteen välilehteen. Jos avaat useamman sovelluksen, voit vaihtaa niiden välillä alapalkin kautta.
Light-versio
  • Light-version työkalupalkin kautta voit mm. ladata tiedostoja koneelta etäsessioon ja päinvastoin sekä hallita useamman näytön käyttöä.
Light-version työkalupalkki

 

Usein kysytyt kysymykset ja yleisimmät ongelmatilanteet

 

Minulle ei näy palvelussa mitään tai siellä ei näy tiettyä sovellusta tai työpöytää.

Tunnuksellesi ei ole kohdistettuna tarvittavaa resurssia. Ota yhteyttä IT Helpdeskiin.

Virtualisoidun sovelluksen käyttö on hidasta.

  • Vältä tiedostojen käsittelyä sovelluksella suoraan TUNI-verkkolevyltä, koska tämä aiheuttaa verkkoviivettä ja näkyy hidasteluna sovelluksen käytössä. Kopioi käsiteltävät tiedostot käytön ajaksi sovelluspalvelimelle esim. Documents-kansioon ja avaa ne sovelluksella tästä sijainnista. Muista lopuksi tallentaa tiedostot takaisin verkkolevylle / omalle päätelaitteellesi!
  • Palvelimella saattaa olla useampia käyttäjiä ja alusta sen vuoksi hetkellisesti niin kuormittunut, että sovelluksen käyttö hidastuu.

En pysty muodostamaan yhteyttä työpöydälle tai sovellukseen lainkaan tai yhteys katkeilee.

Ota yhteyttä IT Helpdeskiin ja kerro mahdollisimman tarkasti seuraavat tiedot vianselvityksen nopeuttamiseksi:

  • milloin ongelma ilmeni (päivä ja kellonaika)
  • käytitkö sovellusta vai selainta
  • mitä konetta ja käyttöjärjestelmää käytit
  • millaista verkkoyhteyttä käytit (LAN, WLAN, mobiilidata)
  • toimiko verkkoyhteytesi muuten normaalisti
  • kuvakaappaus virheilmoituksesta tai mahdollisimman sanatarkka kuvaus virheilmoituksen sisällöstä

 

IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi
helpdesk.tuni.fi

Julkaistu: 28.9.2021
Päivitetty: 31.5.2022