Hyppää pääsisältöön

Ohjelmiston etäkäyttö

Tampereen yliopisto ja TAMK

Ohjelmiston etäkäytöllä tarkoitetaan opetuksen tai työskentelyn yhteydessä hyödynnettävän ohjelmiston käyttöä muulta alustalta kuin TUNI-ylläpidetyltä tietokoneelta. Ylläpidettyjä tietokoneita ovat mm. tietokoneluokkien koneet sekä valtaosa henkilökunnan työtietokoneista.

Ohjelmiston etäkäytössä hyödynnetään käyttäjän omaa päätelaitetta, kuten tietokonetta, tablettia tai älypuhelinta. Etäkäyttövaihtoehtoja ovat:

Ohjelmiston asennus omalle tietokoneelle

  • Osan opiskelussa käytettävistä ohjelmistoista voi asentaa suoraan käyttäjän omalle laitteelle, jolloin ohjelmistoa voi käyttää tutulta laitteelta riippumatta ajasta tai paikasta.
    Lista ohjelmistoista ja ohjelmistokohtaiset ohjeet.

Ohjelmiston käyttö omalla tietokoneella TUNI Virtual Desktop-palvelun kautta

  • TUNI Virtual Desktop on palvelu, jonka kautta voit käyttää omalla tutulla tietokoneella samoja ohjelmia, joita olet aiemmin käyttänyt tietokoneluokan tietokoneelta. Ohjelmistot on asennettu virtualisointialustalle, johon otat yhteyden omalta tietokoneeltasi. Palveluun voivat kirjautua TUNI-tunnuksellaan opiskelijat, henkilökunta sekä henkilöt joilla on laaja resurssisopimus. Tarvitset siis vain tietokoneen, nettiyhteyden ja TUNI-tunnuksen.  Ohjelmisto on käynnissä virtualisointialustalla, mutta sen käyttö on hyvin samankaltaista kuin ohjelmiston ollessa asennettuna omalle tietokoneelle. Lue lisää TUNI Virtual Desktop-palvelusta.

Etäkäytön hyödyt ja mahdollisuudet

Ohjelmistojen etäkäyttö mahdollistaa

  • paikasta riippumattoman opiskelun omalla tutulla laitteella
  • samat ohjelmistot sekä lähi- että etäopetuksessa
  • mahdollisuuden hyödyntää lähiopetuksessa monikäyttöisemmin myös muita opetustiloja kuin varsinaisia tietokoneluokkia
  • hybridiopetuksen niin, että osa opiskelijoista olisi etänä ja osa lähiopetuksessa
  • etäopetuksen, jossa kaikki opiskelijat ovat etänä
  • sensitiivisen tiedon käsittelyn tietoturvallisesti virtuaalisella työpöydällä ilman tiedon siirtämistä paikallisesti omalle työasemalle.

Rajoitteet ohjelmistojen etäkäytölle

Ohjelmiston etäkäyttömahdollisuuksille voivat asettaa rajoitteita mm.:

  • ohjelmiston lisenssiehdot (salliiko ohjelmiston valmistaja etäkäyttöä ollenkaan, tietyin rajoituksin, vai käyttö ainoastaan ylläpidetyiltä korkeakoulun tietokoneilta)
  • laitteistovaatimukset (riittääkö opiskelijan oman tietokoneen teho ohjelmiston sujuvaan käyttöön, löytyykö ohjelmistosta versio oman koneen käyttöjärjestelmälle, tai onko ohjelmiston käyttö riippuvainen fyysisistä lisälaitteista tai 3D-kiihdytetystä näytönohjaimesta)

 Miten toimin, jos tarvitsen etäkäytettävän ohjelmiston?

  • Käy ensin varmistamassa, voiko ohjelmiston asentaa omalle tietokoneelle.
  • Mikäli ohjelmisto ei ole asennettavissa omalle tietokoneelle, opetushenkilökuntaan kuuluva henkilö laittaa viestiä IT Helpdeskiin, it-helpdesk [at] tuni.fi. Lisää viestiisi tiedot tarvittavasta ohjelmistosta: ohjelmiston nimi, kohderyhmä, väliaikainen/pysyvä tarve, arvioitu käyttäjämäärä, tarpeen ajankohta.

Etäkäyttöjärjestelyt suunnitellaan yhteistyössä henkilökunnan ja tietohallinnon kanssa kunkin ohjelman osalta erikseen.

IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
helpdesk.tuni.fi

Julkaistu: 12.5.2021
Päivitetty: 24.1.2023