Ympäristökasvatus saa uutta painoarvoa professuurista

Julkaistu 16.5.2019
Lampi ja sorsa, puun oksia
Tampereen yliopisto perustaa ympäristökasvatuksen professuurin. Tehtävä on uusi osa yliopiston monitieteistä ympäristöalan osaamiskeskittymää, johon jo kuuluu muun muassa ympäristöpolitiikan, ympäristöteknologian, kiertotalouden ja kestävän kehityksen tutkimusta ja opetusta.

- Tehtävä tuo uudenlaisen osaamisalueen koulutustarjontaamme, toteaa dekaani Päivi Pahta kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnasta, johon professuuri sijoittuu.

- Meillä on tarve saada tulevien opettajien koulutukseen ekologista sivistystä. Sitä kautta tieto siirtyy myös kouluihin. Näen tämän todella merkittävänä uutena avauksena, joka luo parempaa tulevaisuutta, Pahta sanoo.

Yhteistyömahdollisuudet lisääntyvät

Ympäristökasvatus on ollut koulutuksessa ja tutkimuksessa yhtenä aihealueena tähänkin asti. Professuurin tai tenure track -tehtävän myötä alan painotus ja vaikuttavuus kasvavat.

- Kasvatustieteiden alalla päästään samalla kehittämään uutta monitieteistä yhteistyötä, Pahta sanoo.

Ympäristökasvatus on koulutusteema myös Lapin ja Helsingin yliopistoissa, mutta ympäristökasvatuksen professoritason tehtävä on tähän asti ollut vain Helsingin yliopistossa.

Professuurin ansiosta yliopisto voi tarjota uudenlaista asiantuntemusta myös Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan alueen käyttöön.

Kaupunki tukee kumppanuusavustuksella

Tampereen kaupungin elinvoima- ja osaamislautakunta on myöntänyt professuuria varten yliopistolle yhteensä 240 000 euron kumppanuusavustuksen vuosiksi 2019 – 2021.

- Olemme kiitollisia siitä, että kaupunki on halunnut lähteä tällaiseen avaukseen, Pahta sanoo.

- Ympäristökasvatuksen professuurin tukeminen on osa kaupungin ja korkeakouluyhteisön yhteistyötä, jossa haluamme tukea strategiaamme tukevien tieteenalojen ja oppiaineiden kehittymistä. Tampereen kaupungin tavoite on olla hiilineutraali 2030 ja kestävän kehityksen teemat kulkevat läpileikkaavana asiana kaikessa kaupungin kehittämisessä, toteaa apulaispormestari Anna-Kaisa Heinämäki.

Kaupunki on sitoutunut kestävän kehityksen mukaisesti ekologisia, sosiaalisia, kulttuurisia ja taloudellisia näkökulmia tasapainottavaan kehitykseen. Kansainväliseen kestävän kaupunkikehityksen ICLEI – Local Governments for Sustainability -verkostoon Tampere on kuulunut vuodesta 1994.

Ympäristökasvatuksen professorin tai tenure track -professorin tehtävä on haettavana 10. kesäkuuta asti.

Hakuilmoitus Tampereen yliopiston sivuilla

Lisätietoja: