Yliopistoindeksi ei kynnyskysymys hallitukseen

Julkaistu 28.3.2019
Tiedevaalipaneeli/ Kuva: Jonne Renvall
Tampereen tiedevaalipaneeliin osallistuvat Anna Kontula (vas.), Riitta Kuismanen (kd.), Jouni Markkanen (kok.), Marjo Mäkinen-Aakula (kesk.), Olli-Poika Parviainen (vihr.), Olli Polo (sin.), Sakari Puisto (ps.), Mikko Vapa (7 tähden liike) ja Pia Viitanen (sd.).
Tampereen tiedevaalipaneelissa lupailtiin rahaa yliopistoille mutta tiedeministeri ei saanut kannatusta.

Eduskuntavaalien ehdokkaat lupailevat lisää rahaa yliopistoille puoluekentän laidasta laitaan, mutta yliopistoindeksin palautuksesta ehdokkaat eivät tee hallituskysymystä. Tiedeministeriäkään ei hallitukseen haluta.

Tämä kävi ilmi Tampereen yliopistossa pidetyssä tiedevaalipaneelissa, johon osallistui yhdeksän eri puolueen eduskuntavaaliehdokasta. Puhetta johti puheviestinnän professori Pekka Isotalus.

Kysymys ylipistojen rahoituksesta nousi paneelin ykkösaiheeksi senkin vuoksi, että hallituspuolueet pettivät viime vaalien alla antamansa koulutuslupauksen siitä, että koulutuksesta ei leikata.

Tampereen ylioppilaskunnan puheenjohtaja Paula Sajaniemi kysyi ehdokkailta, tulisiko koulutusindeksi palauttaa ja onko palauttaminen kynnyskysymys hallitusneuvotteluissa. Sajaniemen tietojen mukaan indeksin poisto aiheutti yli 100 miljoonan euron loven yliopistojen talouteen nyt päättyvällä hallituskaudella.

Kokoomuksen Jouni Markkanen huomautti, että poisto oli suunniteltu määräaikaiseksi ja tarkoitettu palautettavaksi.

– Kynnyskysymystä siitä ei tehdä johtuen siitä, että kynnyskysymykset heikentävät neuvotteluasemaa, Markkanen linjasi.

Keskustan Marjo Mäkinen-Aakula oli samalla kannalla siitä, että indeksi palautetaan mutta kynnyskysymystä siitä ei tehdä.

Vihreiden Olli-Poika Parviaisen mielestä koulutuksesta leikatut rahat pitää palauttaa jollakin tavalla ja indeksi voi olla yksi osa siitä.

Sinisten Olli Polo ei pitänyt palautusta kynnyskysymyksenä, mutta tuottavan tutkimuksen tekemistä hän piti ”lähes kynnyskysymyksenä”.

Perussuomalaisten Sakari Puisto sanoi, että riittävä rahoitus pitää taata pitkäjänteisesti. Hänen mukaansa indeksin palautus ei edes voisi olla kynnyskysymys, sillä kynnyskysymykset ovat hänen mukaansa toisenlaisia.

Sosiaalidemokraattien Pia Viitanen sanoi, että indeksi pitää palauttaa ja yliopistojen rahoitus pitää turvata.

– Nyt me emme anna samanlaatuisia koulutuslupauksia kuin annettiin viime kerralla, jolloin kaikki puolueet lupasivat, että koulutusleikkausten aika on ohi ja tuplasivat leikkaukset. Koulutuslupaus saisi nyt pitää tällä kerralla, Viitanen vaati.

Vasemmistoliiton Anna Kontula sanoi, että puolueen ohjelmassa on indeksijäädytysten purkaminen mutta kynnyskysymys se ei ole. Puolueen mielestä rahoitus pitää nostaa viiteen prosenttiin bruttokansantuotteesta kahdessa vaalikaudessa painottaen perusrahoitusta.

Kristillisten Riitta Kuismanen halusi puhua mieluummin kokonaisrahoituksesta kuin indeksin palauttamisesta. Kynnyskysymystä ei aiheesta tehdä.

Tiedeministeri vastatuulessa

Tampereen yliopiston valtio-opin professori Ilkka Ruostetsaari ehdotti, että seuraavaan hallitukseen pitää valita tiedeministeri. Tiedevaalipaneelissa ehdotusta kannattivat vain vihreiden, kristillisten ja sinisten ehdokkaat.

– Ainoa keino Suomen menestyksen turvaamiseksi tulevaisuudessa on se, että me pidämme kiinni korkeasta koulutuksesta ja satsaamme tieteeseen ja tutkimukseen. Tiedeministeri olisi erinomainen keino viedä tätä eteenpäin, koska tällä hetkellä hallituksessa mennään eteenpäin siiloissa, Olli-Poika Parviainen perusteli.

Sakari Puisto sanoi, etteivät perussuomalaiset kannata tiedeministeriä, vaikka se kuulostaa tieteentekijöille hyvältä idealta. Puiston mukaan tällainen ministeri siilouttaisi tieteitä vielä nykyistäkin etemmän pois koulutus-, innovaatio- ja elinkeinopolitiikasta.

Pia Viitanen kannatti koulutuksen ja tieteen kunnianpalautusta mutta piti tiedeministeriä irrallisena ratkaisuna. Ennen lopullista kantaa hän haluaisi tietää, mitä muita ministereitä valtioneuvostoon on tulossa.

Anna Kontula ei pitänyt tiedeministeriä tarpeellisena.

– Aina ennen vaaleja sellaiset porukat, jotka kokee jääneensä paitsioon, haluaa oman ministerin. Se on ihan triviaalia laatikkoleikkiä. En periaatteessa vastusta tiedeministeriä, voidaan hankkia vaikka kaksikin, mutta se ei perusasetelmaa muuta suuntaan eikä toiseen. Oleellista on se, paljonko tulee rahaa, miten se raha kohdentuu ja kuinka paljon poliitikot työntää sormensa tiedemaailman asioihin.

Kontula piti tiedeministeriä harhautusliikkeenä ja huomion keskittämisenä vääriin asioihin.

Puheenjohtaja Pekka Isotalus pyysi Pia Viitasen pyynnöstä yleisöltä kättennostoäänestystä tiedeministeristä. Yleisöstä vähemmistö näytti kannattavan ajatusta.

Tiedevaalipaneelin järjestäjinä olivat muun muassa Sivistystyönantajat SIVISTA, Yliopistojen rehtorien neuvosto UNIFI, työntekijöitä edustavat järjestöt Professoriliitto, Tampereen yliopiston tieteentekijät TATTE, Tampereen yliopiston henkilökuntayhdistys TAYHY sekä Tampereen ylioppilaskunta TREY.

Teksti: Heikki Laurinolli
Kuva: Jonne Renvall