Yliopisto-opettajan pitää osata opettaa myös oppimista

Julkaistu 24.4.2019
Mari Murtonen
- Päätehtäväni on kouluttaa opettajat ottamaan opetuksessaan sisältöosaamisen lisäksi huomioon oppimistaitoja tutkimuslähtöisesti, sanoo korkeakoulupedagogiikan professori Mari Murtonen. Hän aloitti tehtävässään Tampereen yliopistossa maaliskuussa.

Yliopisto-opetuksen suurin haaste on Murtosen mielestä se, kuinka opiskelijat voidaan kouluttaa itseohjautuviksi ja ottamaan vastuuta oman asiantuntijuutensa kehittymisestä.

- Heidän pitäisi myös oppia käyttämään tutkimukseen perustuvaa tietoa ja ymmärtää, kuinka tietoa yhteiskunnassa ja erityisesti yliopistossa tuotetaan.

Murtonen johtaa valtakunnallista, opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa UNIPS- eli University Pedagogical Support -kärkihanketta, jossa kehitetään sähköistä alustaa korkeakoulujen henkilöstölle ja jatko-opiskelijoille korkeakoulupedagogiikan opiskeluun.

- On tärkeää, että opettajille tarjotaan myös mahdollisuus päivittää pedagogista osaamistaan.

Murtosen tutkimusalaa on oppiminen ja opettaminen korkeakoulutuksessa. Hän on kiinnostunut erityisesti opettajan pedagogisen osaamisen kehittymisestä perinteisissä ja digitaalisissa ympäristöissä, opiskelijoiden tieteellisen ajattelun ja tutkimustaitojen kehittymisestä ja oppimiseen ja opettamiseen liittyvistä uskomusjärjestelmistä.

Mari Murtonen on syntynyt Turussa ja suorittanut akateemiset opintonsa Turun yliopistossa.

Hän on työskennellyt korkeakoulupedagogiikan alan tutkimustehtävissä Turun, Helsingin ja Jyväskylän yliopistoissa sekä Kalifornian yliopistossa Berkeleyssä. Turun yliopistossa hän oli 2006 - 2017 vastuussa yliopistopedagogiikan opetuskokonaisuudesta ja toimi tutkimusryhmän Learning and Teaching in Higher Education (LaTHE) johtajana.

Murtonen toimii aktiivisesti alansa kotimaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa, kuten korkeakoulupedagogiikan kehittämisessä suomalaisessa Peda-forum-verkostossa ja European Association for Research on Learning and Instruction eli EARLI-tutkimusorganisaatiossa. Hän kuuluu Educational Research Review -lehden toimituskuntaan ja on toiminut Yliopistopedagogiikka-lehden päätoimittajana.

Murtonen on toimittanut muun muassa 2017 ilmestyneen kirjan Opettajana yliopistolla – korkeakoulupedagogiikan perusteet, joka on vasta toinen Suomessa ilmestynyt alan yleisteos.

Lisätietoja:
Professori Mari Murtonen, mari.murtonen [at] tuni.fi