Yhteistyö kannattaa – Tampereen yliopiston normaalikoulun lukion joukkue voitti Generation Euro -kilpailun

Julkaistu 16.5.2023
Lavalla Norssin voittajajoukkue, vieressä heijastettuna seinälle dia, joka käsittelee sitä, mitä keskuspankki tekee ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Keskuspankin pääjohtaja Olli Rehn istuu lähellä kameraa keskittyneenä kuuntelemaan joukkueen esitystä.
Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn seuraamassa BN-Norssi joukkueen paneelikeskustelua Suomen Pankin rahamuseossa 19.4.2023. Kuva: Eija Niskanen
Tampereen yliopiston normaalikoulun lukion joukkue on voittanut Generation €uro -kilpailun Suomen loppukilpailun. Voittajan valitsi Suomen Pankin asiantuntijaraati. Generation €uro -joukkuekilpailussa testataan opiskelijoiden perehtyneisyyttä rahapolitiikkaan ja Euroopan keskuspankin toimintaan. Business Norssi -linja tekee laaja-alaista yhteistyötä Pirkanmaalaisten yritysten ja talouselämän edustajien kanssa.

Joukkueeseen kuuluvat normaalikoulun Talous- ja elinkeinoelämän linjalla eli Business Norssi -linjalla opiskelevat Patrick Itäniemi, Vilma Suontausta, Juuso Latvateikari ja Leo Boström sekä ohjaava opettaja Eija Niskanen. Kilpailu järjestettiin 19.4.2023 Suomen Pankin rahamuseossa, jossa joukkueiden tehtävänä oli pitää paneelikeskustelu teemasta EKP:n rooli ja ilmastonmuutos. Paneelia oli seuraamassa muun muassa Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn.

Toukokuun lopussa Suomen voittajajoukkue osallistuu kansainväliseen Euroopan keskuspankin järjestämään palkintojenjakotilaisuuteen Frankfurtissa. Kansainvälisessä palkintojenjakotilaisuudessa opiskelijoilla on mahdollisuus tavata Euroopan keskuspankin pääjohtaja Christine Lagarde.

– Osallistuminen erilaisiin kilpailuihin tarjoaa lukiolaisillemme mahdollisuuden astua hiukan oman mukavuusalueen ulkopuolelle haastamaan itseään oppimaan sekä tekemään yhdessä töitä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Sitoutuminen vaativaan, lähes koko lukuvuoden mittaiseen kilpailuun ja ahkera harjoittelu kannattivat, Niskanen sanoo ylpeänä.

Laaja-alainen yhteistyö pirkanmaalaisen talouselämän kanssa johdatteli voittoon

Niskanen korostaa, että voitto oli hieno palkinto laaja-alaisesta yhteistyöstä Business Norssin sekä Pirkanmaan yritysten ja talouselämän edustajien välillä. Lähtökohtana Business Norssi -linjalla on opiskelijan yhteiskunnan, talouden ja elinkeinoelämän tuntemisen vahvistaminen ja kokonaisuuksien hahmottaminen. Linjan toimintaa ja kehittämistä tukee alueellisista korkeakoulumaailman ja elinkeinoelämän toimijoista valittu laaja-alainen ohjausryhmä.

– Laajassa yhteistyöverkostossa haluamme kehittää taloudellisen, yhteiskunnallisen ja kriittisen ajattelun taitoja. Opiskelemme monipuolista tiedonhankintaa, tiedon ja tilastollisten aineistojen monilukutaitoja ja kriittistä tulkintaa sekä keskustelu- ja argumentointitaitoja. Tiimityöskentelytaitojen, oman mielipiteen ilmaisemisen sekä perustelemisen ja toisten kuuntelemisen taitojen kehittäminen on linjallamme keskeistä, Niskanen kertoo.

Kilpailu järjestetään euroalueella vuosittain ja siihen voivat osallistua 16–19-vuotiaat opiskelijat. Kilpailun finaalitallenteen voit katsoa verkossa.