Vuoden 2022 opiskelijaurheilija on TAMKin sosionomiopiskelija Anni Keisala

Julkaistu 16.9.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Anni Keisala Ylen kuvassa.
Kuva: Felicia Räihä/Yle Sportliv
Suomen Olympiakomitea julkisti lukuvuoden 2021-2022 opiskelijaurheilijavalinnan. Kahdesta palkitusta toinen on Tampereen ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelija ja naisten jääkiekon MM-joukkueen ykkösmaalivahti Anni Keisala.

Olympiakomitean kaksoisuraseminaarissa* palkittiin lukuvuoden 2021-2022 opiskelijaurheilijoina Anni Keisala ja Essi Sainio.

Olympiakomitean urheiluakatemiaohjelman ja Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiön (URA) edustajista koostuva raati perusteli valintaa toteamalla, että nämä kaksi urheilijaa erottuivat joukosta ja olivat keskenään niin tasaväkisiä, että raati päätyi palkitsemaan molemmat. Perusteet valinnalle olivat erilaisia, mutta raati halusi huomioida sekä urallaan nousussa olevan arvokisamitalistin että urasiirtymävaiheessa olevan, pitkän uran tehneen urheilijan. Molemmat palkittavat ovat kunnostautuneet myös opinnoissaan.

Anni Keisala opiskelee Tampereen ammattikorkeakoulussa sosionomiksi kolmatta vuotta. Hän on onnistunut yhdistämään korkeakouluopiskelun ja huippu-urheilijan uran erinomaisesti koronahaasteista huolimatta. Lukuvuoden 2021–2022 tärkeimmät onnistumiset urheilu-uralla ovat MM- ja olympiapronssi.

Opintojaan Keisala on edistänyt suunnitelmallisesti kuitenkin niin, että tarvittaessa täysipainoinen keskittyminen urheiluun on ollut mahdollista. Tästä hyvänä esimerkkinä on olympiaprojekti. Keisala teki etukäteen ylimääräisiä opintojaksoja, jotta pystyisi keskittymään kunnolla olympialaisiin. Hän on selvittänyt oma-aloitteisesti sosionomiopintojen joustojen mahdollisuudet samalla edistäen kaksoisuratietämystä sosiaalialan opettajille. Opinnot ovat loppusuoralla ja sosionomin paperit Keisala saanee suunnitellusti keväällä 2023.

Urheilullisista tavoitteista jääkiekkoammattilaisuus toteutuu jo syksyllä 2022 Keisalan siirtyessä Ruotsin pääsarjaan SDHL:ään HV71-joukkueeseen.

Toinen palkituista on maajoukkuejalkapalloilija Essi Sainio, joka opiskelee Metropolia Ammattikorkeakoulussa, hänkin sosionomiksi. Sainio on monien vaikeuksien kautta pelannut itsensä takaisin maajoukkueeseen ja onnistui hyvin kesän 2022 EM-kisoissa. Hän on myös löytänyt oman opiskelualansa ja opiskellut viimeiset vuoden urheilun ohella tulevaan ammattiinsa.

Lähde: olympiakomitea.fi

*) Suomalaisten aktiiviurheilijoiden kaksoisuraa, eli opintojen ja urheilun yhdistämistä, tukee urheiluakatemiaohjelma, jota koordinoi Suomen Olympiakomitean huippu-urheiluyksikkö.