Vuoden 2020 keliakiatutkija Teea Salmi: Ihokeliakian diagnosointia nopeutettava

Julkaistu 3.12.2020
Professori Teea Salmi. Kuva: Tuomas Mikkolainen
Keliakialiitto valitsi ihotautiopin professori Teea Salmen Vuoden 2020 keliakiatutkijaksi. Tampereen ihokeliakian tutkimusryhmän vetäjä toivoo terveydenhuollolta yhä nopeampaa ihokeliakian diagnosoimisaikaa.

Teea Salmi johtaa Tampereen yliopiston ihokeliakian tutkimusryhmää, joka on osa keliakiatutkimuskeskusta. Ryhmä tutkii muun muassa ihokeliakian syntyyn vaikuttavia tekijöitä ja sitä, miksi vain osa keliaakikoista saa iho-oireita. Ryhmä tutkii myös, voiko ennustaa, kenelle keliaakikoista puhkeaa ihokeliakia ja sitä, miten ihokeliakia eroaa tavanomaisesta keliakiasta.

– Oletuksena on, että diagnosoimaton ja hoitamaton ihokeliakia oireilee iholla pitkittyessään. Tutkimme, miksi ihokeliakia puhkeaa vain osalle keliaakikoista ja voiko puhkeamista ennustaa.

Salmen vuonna 2006 valmistuneen väitöskirjatutkimuksen aiheena oli keliakian diagnostiikan parantaminen.

– Vasta-aineisiin perustuva diagnostiikka oli ennustettavissa jo tuolloin. Tutkimukseni mukaan ohutsuolikoepalaan perustuvassa diagnostiikassa on omat haasteensa.

Salmi toivoo terveydenhuollolta yhä nopeampaa ihokeliakian diagnosoimisaikaa.

– Ihokeliakiaoireet ovat usein lähes sietämättömiä. Joku saattaa kestää mahakipua vuosia, mutta ihokeliakian oireet ovat niin hankalia, että kuukausien tai jopa vuoden viive diagnoosissa on liian pitkä aika. Diagnosoiminen on onneksi nyt nopeutunut, hän kiittää.

Tutkimusryhmän tekemien tutkimusten mukaan ihokeliakian ja tavanomaisen keliakian komplikaatiot ja ennuste vaikuttavat eroavan. Meneillään olevissa tutkimuksissa eroihin liitännäissairauksissa ja tautikomplikaatioissa keskitytään entistä enemmän.

– Ihotautilääkärin näkökulmasta mielenkiintoista on myös, että maailmalla keliakiaan on liitetty muitakin ihotauteja, kuten psoriasista, atooppista ihottumaa ja nokkosihottumaa. Selvitämme parhaillaan ihotautien esiintyvyyttä suomalaisilla keliakiaa sairastavilla, sanoo Salmi.

Suomen 40 000:sta diagnosoiduista keliaakikoista vain 13 prosentilla on ihokeliakia. Lapsilla ihokeliakia on harvinainen: alle 16-vuotiaita ihokeliaakikkoja on joukosta alle 4 prosenttia.

Keliakialiiton antama Vuoden keliakiatutkijan tunnustus on Salmelle merkityksellinen.

– Keliakialiitto ja keliakiatutkimuskeskus ovat tehneet laadukasta yhteistyötä jo kauan. Olemme saaneet tärkeää tutkimusapua myös keliakiayhdistysten jäseniltä.

Lisätietoja valinnasta:
Keliakialiitto, kehittämis- ja seurantapäällikkö Sanna Arnala, sanna.arnala [at] keliakialiitto.fi

Keliakialiiton tiedote 2.12.2020

Kuva: Tuomas Mikkolainen