Viestintä on kiertotalouden huippuosaamista myös muovipakkausalalla
![Kädet ympäröivät sinisistä ja vihreistä roskapusseista tehtyä maapalloa.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fcontent-webapi.tuni.fi%2Fimage-style%2Flandscape%2Fproxy%2Fpublic%2F2020-12%2Fshutterstock_1359477188_834x469px.jpg%3Fitok%3Dwk2txyhU&w=1920&q=75)
PackAlliance-hankkeessa on tunnistettu eurooppalaisen muovipakkausalan haasteita ja osaamistarpeita. Hankkeessa tehty kysely tuottaa taustatietoa muovipakkausalan kiertotalouskoulutuksen suunnittelulle Espanjassa, Italiassa ja Puolassa toimivien hankekumppanien kanssa.
─ Keskeiseksi osaamiseen liittyväksi haasteeksi tunnistettiin toimijoiden siiloutuminen ja tämän vuoksi riittämätön vuorovaikutus kokonaisuuksien hallitsemiseen, toteavat Marita Hiipakka, Leena Mäkelä ja Hanna-Greta Puurtinen TAMK-blogissa.
Kuluttajaviestintää ja faktatiedon jakamista on varaa parantaa
Perinteinen substanssiosaaminen ei enää riitä. Muovipakkausten elinkaaren mittaaminen eli LCA-analyysi korostui kaikissa maissa keskeisenä osaamisalueena. Tällä hetkellä ongelmana on, että mittauksissa ei oteta huomioon kokonaisuuksia kuten esimerkiksi mikromuovien ja roskaantumisen vaikutusta tuotteen elinkaareen.
─ Ammattilaisten tulisi ymmärtää muovituotteiden koko elinkaari ja muiden toimijoiden osallisuus siihen. Myös tuotteiden ympäristövaikutusten vertailukykyä tulee kehittää, kirjoittajat toteavat.
Vaikka kehitystä ja innovaatioita tarvitaan kaikilla osa-alueilla, eri osapuolten yhteistyötä edistävän viestinnän ja vuorovaikutuksen osaaminen on tunnistettava yhdeksi huippuosaamiseksi kiertotalouden vauhdittamiseksi myös muoviteollisuudessa.