Vertaistuki tuo puhtia opinnäytetöihin

Julkaistu 24.11.2023
Ryhmätyö
Kuvituskuva.
Opinnäytetyö ei aina suju leikiten. Joskus pakollisesta lopputyöstä kasvaa kohtuuttoman suuri mörkö, joka viivästyttää valmistumista. Tampereen yliopistolla ongelmaa on lähdetty ratkomaan kokeilemalla, miten vertaistuki ja rento mutta intensiivinen yhdessä työskentely voi edistää opinnäytetöitä. Syksyn aikana Opinnäyterupeama-pilotin avulla on vauhditettu jo lähes 70 opinnäytetyötä.

Opinnäyterupeama on opinnäytetöiden edistymistä tukevaa vertaistoimintaa yliopiston opiskelijoille. Ideana on, että vertaisohjaajien avulla ja ryhmässä tekemällä opiskelija saa puhtia ja vauhtia omaan kandidaatintyöhön, pro graduun, diplomityöhön tai syventävään opinnäytetyöhön.

Tapaamisille on selvästi ollut tarvetta; osallistujia on ollut jokaisesta seitsemästä tiedekunnasta ja yli 40 opintosuunnasta. Tähän mennessä yhteiset tapaamiset ovat kirittäneet jo 23 kandityön, 36 gradun ja 10 diplomityön etenemistä.

Opiskelijat kokoontuvat maksuttomiin työskentelytapaamisiin Hervannan kampukselle syys-joulukuussa joka toinen viikonloppu. Opiskelija sitoutuu työskentelyyn koko viikonlopun ja mukana voi olla yhden tai useamman viikonlopun ajan. Lauantaina ja sunnuntaina opiskelijoille tarjotaan aamiainen. Tapaamiset ovat suomenkielisiä.

Yhteisö neuvoo ja puskee eteenpäin

Koulutuksen ja oppimisen erityisasiantuntija Suvi Ikosen mukaan on yleistä, että opinnäytteiden tekeminen alkaa jossain vaiheessa tökkiä. Joskus homma tyssää jo työn aloittamiseen. Yksi syistä on se, että opinnäyte tehdään yleensä yksin. Tunteiden säätely, itsekritiikki kirjoittamista kohtaan sekä ajankäytön hallinnan ja aikaansaamisen vaateet voivat tuntua hankalilta.

– Yli 85 % tapaamisiin osallistuneista opiskelijoista arvioi tapahtuman hyödyllisyyden opinnäytetyön edistymisen kannalta arvosanalla 5/5. Tapaamisten ilmapiiriä on kehuttu ja koulutetut vertaisohjaajat ovat saaneet paljon kiitosta työnteon rytmityksestä, iloitsee opinnäyterupeamapilotista vastaava asiantuntija Sini-Maria Siren.

Vertaisohjaajat sparraavat ja auttavat työn edistämisessä, mutta varsinaista sisältöä ohjaa opinnäytetyölle nimetty ohjaaja.

– On ollut antoisaa seurata, kuinka jumissa olleet opinnäytetyöt ovat edistyneet rupeamissa. Moni opiskelija on tuonut rupeamaan opinnäytetyön, jota ei ole edistetty pitkään aikaan. Moni jumissa ollut työ on saanut uuden alun vertaistuen voimalla. Opiskelijat ovat lähteneet pääsääntöisesti uutta motivaatiota puhkuen jatkamaan työskentelyä myös rupeamien ulkopuolella, kertovat vertaisohjaajina toimivat Siiri Lyytikäinen, Jenna Bergdahl ja Markus Luukkonen.

– Osallistujilta saadun palautteen mukaan opinnäyterupeamat ovat olleet parasta, mitä opinnäytetöiden edistämiseen on ikinä tehty, Lyytikäinen jatkaa.

– Aloittaminen näissä isoissa projekteissa on vaikeinta, joten muiden samassa tilanteessa olevien ihmisten läsnäolo todellakin auttaa käymään työhön käsiksi! Yhteishenki on ollut rupeamissa loistava ja niistä onkin saanut lähteä hiukan valmiimman gradun kanssa joka kerta, kertoo opiskelija Miro Suomela.

Kiitos hurjasti teille, nyt tunnelin päässä näkyy taas valoa.

Erityisesti työssäkäyvälle opiskelijalle nämä viikonloput ovat olleet todella arvokkaita.

Yksinkertaisuudessaan todella toimiva konsepti, auttoi kohtaamaan oman opinnäytetyön ja jopa tekemään sitä.

Palautteita opiskelijoilta

Opinnäyterupeaman taustalla vaikuttaa OKM:n rahoittama ja vuoden lopussa päättyvä TreSilienssi 2.0 -hanke, jonka avulla on vahvistettu Tampereen yliopiston opiskelijoiden ohjauksen ja hyvinvoinnin palveluita koronapandemian aikana ja jälkeen.

– TreSilienssin tavoitteena on ollut varmistaa opintojen edistyminen, ennaltaehkäisevä tuki opintojen eri vaiheissa ja yhteisöllisyyden tunteen vahvistuminen saavutettavasti ja matalalla kynnyksellä, kertoo hankkeen projektipäällikkönä toimiva Ikonen.

Opinnäyterupeama on toteutettu Jyväskylän yliopiston opiskelijoiden alkuperäisen idean pohjalta.

Suvi Ikonen
050 301 1948