Vastavalmistuneet hoitotyöntekijät eturintamassa koronataistelussa

Julkaistu 8.6.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Sallamari Kukkonen ja Noora Linnakylä
Noora Linnakylä ja Sallamari Kukkonen näkevät tulevaisuutensa terveydenhoitajina valoisana koronapandemiasta huolimatta.
Hoitotyöntekijöiden tarve ja arvostus on korostunut koronavirusepidemian aikana. Miten vastavalmistuneet hoitajat suhtautuvat tilanteeseen ja millaisia ajatuksia tilanne aiheuttaa?

Noora Linnakylä ja Sallamari Kukkonen ovat uunituoreita terveydenhoitajia. Linnakylä työskentelee eturintamassa Hatanpään sairaalassa infektio-osastolla, johon koronapotilaita tulee. Tällä hetkellä tilanne on rauhallinen. Kukkonen puolestaan työskentelee työterveyshuollossa.

Linnakylän mukaan hoitoalan työntekijöiden tarve nyt on vain korostunut. Työssä mennään tietämys ja ohjeet edellä, ei pelko edellä, sillä suojauksista ja hygieniamääräyksistä on huolehdittava. Tilanne vaatii hoitohenkilökunnalta myös yhä enemmän joustavuutta.  Se voi näkyä esimerkiksi siirtymisenä työtehtävistä toiseen. Tämä saattaa näkyä vielä enemmän sairaanhoitajien työssä.

Kun puhutaan eturivin sankareista, se saattaa lisätä meidän vastavalmistuneiden paineita. Meidän on oltava valmiudessa isojen epidemioiden varalta, Linnakylä myöntää.

Koronakevät toi mahdollisuuden oppia yllättävistä tilanteista ja lisävalmiuksia digitaalisiin ohjausmenetelmiin

Lehtori ja opinto-ohjaaja Irmeli Nieminen Tampereen ammattikorkeakoulusta on toiminut tänä keväänä terveydenhoitajaopiskelijoiden tutor-opettajana. Hänellä on terveydenhoitajien ja sairaanhoitajien opettajakokemusta jo 20 vuoden ajalta.

Niemisen mukaan pandemia tuli yllättäen ja asiaan piti reagoida nopeasti muuttamalla joitakin opetuksen toteuttamistapoja. Onneksi valmistuvan terveydenhoitajaryhmän kevään opinnoissa oli jo etukäteen suunniteltu verkko-opintoja.

Muutamia muutoksia tehtiin opintojaksojen toteutuksiin, esimerkiksi simulaatiot kytkettiin osaksi viimeistä syventävää harjoittelua, ja ohjatun harjoittelun reflektiot sekä pienryhmätyöskentely toteutettiin verkossa eri oppimisalustoja hyödyntäen,  Nieminen kertoo.

Niemisen mukaan korona-ajan muutokset näkyivät harjoittelupaikoilla siten, että työtehtävät painottuivat eri tavalla ja se  vaikutti  opiskelijoiden osaamisen  karttumiseen.

Poikkeusolot saattavat olla terveyden- ja sairaanhoitajien arkea tulevaisuudessa, joten tämä oli yksi mahdollisuus oppia, mitä se on, kun jotain yllättävää tulee eteen. Tämän kevään aikana opiskelijat ovat oppineet monenlaista uutta, mitä ei normaalitilanteissa olisi tullut, kertoo Nieminen.

Digitaalinen ohjaaminen on tulevaisuutta ja sitä harjoitusta opiskelijat saivat nyt tavallista enemmän. Hän myöntää, että normaalioloissa harjoittelut olisivat olleet monipuolisempia, mutta toisaalta korona-aika toi siihen toisenlaista lisämaustetta.

Opiskelijat ovat oppineet joustavuutta ja uudenlaisia käytäntöjä, miten toimitaan poikkeustilanteessa, kehuu Nieminen. Hänen mukaansa opiskelijat on saaneet erittäin hyvät valmiudet työelämää varten.

Hoitotyössä edellytetään joustavia ja itsenäisiä tiimipelaajia

Linnakylä ja Kukkonen suhtautuvat työhönsä kuitenkin realistisesti ja pitävät tärkeänä opinnoissaan saatua tietoa ja osaamista.

Hyvältä hoitajalta vaaditaan tiedon ja taidon lisäksi empaattisuutta ja ihmisläheisyyttä, mutta tiettyä itsekkyyttäkin pitää olla, ettei lähde liialliseen sankarin rooliin, sanoo Linnakylä. Linnakylä kuvailee hyvää hoitotyöntekijää itsenäiseksi tiimipelaajaksi.

Linnakylä ja Kukkonen näkevät tulevaisuutensa alalla valoisana kahden ammattinsa ansiosta, molemmilla on aiemmin suoritettuna myös sairaanhoitajan tutkinto. Heille avautuu terveydenhoitajana paljon vaihtoehtoja työrintamalla.

Teksti: Arja Lundan

Kuva: Saara Lehtonen