Valtio perustaa kaupallisen rokotetutkimusyhtiön, THL:n ja Tampereen yliopiston kliininen rokotetutkimus suunnitteilla osaksi uutta yhtiötä

Julkaistu 18.12.2020
Valtio on päättänyt vahvistaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen riippumattomuutta rokotehankintoja koskevissa päätöksissä siirtämällä laitoksen kaupallisiin rokotetutkimuksiin liittyvät toiminnot erilliseen osakeyhtiöön. Myös Tampereen yliopiston Rokotetutkimuskeskuksen kliinisen rokotetutkimustoiminnan liittämistä osaksi uutta rokotetutkimusyhtiötä selvitetään.

Perustettava yhtiö on valtion erityistehtäväyhtiö ja sen omistajaohjauksesta vastaa sosiaali- ja terveysministeriö. Valtio merkitsee osakeyhtiötä perustettaessa enemmistön sen osakkeista. Vähemmistöosuuden osakekannasta merkitsisi Tampereen korkeakoulusäätiö, joka luovuttaisi yhtiöön Tampereen rokotetutkimuskeskuksen kliiniset rokotetutkimustoiminnot.

Tampereen korkeakoulusäätiön hallitus päättää liittymisestä vuoden 2021 alkupuolella.

- Kaavaillusta järjestelystä haetaan kansallista strategista kliinisen rokotetutkimuksen vaikuttavuutta, toiminnon kokonaistaloudellista kestävyyttä ja tunnistettuja toiminnallisia synergioita. Tampereen yliopiston rokotetutkimuskeskuksen kliinisen rokotetutkimustoiminnan liittämistä osaksi uutta rokotetutkimuksen erityistehtäväyhtiötä selvitetään syvällisesti. Tampereen korkeakoulusäätiön hallitus tulee päättämään asiasta vasta, kun riittävän kattavat taustaselvitykset ovat valmistuneet, toteaa Tampereen yliopiston rehtori Mari Walls.

Osakeyhtiön on tarkoitus aloittaa toimintansa alkuvuoden 2021 aikana.

Sosiaali- ja terveysministeriön tiedote kaupallisen rokotetutkimusyhtiön perustamisesta