Tutustu kirjaston uusiin teemakokoelmiin

Julkaistu 18.4.2023
Tampereen korkeakouluyhteisö
Krookukset_Pixabay
Tervetuloa tutustumaan Tampereen yliopiston kirjaston teemakokoelmiin! Teemakokoelmat ovat kuratoituja kokoelmia, joissa on koottu yhteen tietyn teeman ympärille rakentuvaa aineistoa. Kokoelmien esittelyn aloitamme Euroopan osaamisen teemavuosi 2023 -aineistolla, joka keskittyy elinikäiseen oppimiseen.

Tällä viikolla vietämme myös kansallista Lukuviikkoa, joka on vuosittainen lukutaidon teemaviikko, joka tarjoaa tietoa ja sisältöjä lukutaidon ja lukemisen ajankohtaisista kysymyksistä. https://lukuviikko.fi

Teemakokoelmista löydät laajan valikoiman kokoelmaamme kuuluvaa kirjallisuutta. Julkaisemme jatkossa säännöllisesti eri teemoihin keskittyviä kuratoituja kokoelmia erillisellä ”teemakokoelmat” -sivulla Andorissa.

Teemakokoelmien oman esittelysivun löydät Andorin etusivulta, Tietoa kirjastosta -laatikosta tai suoraan tästä linkistä

Teemakokoelmien avulla voit syventyä erilaisiin tieteellisiin aiheisiin ja löytää uutta tietoa. Kirjaston henkilökunta auttaa mielellään teemakokoelmien löytämisessä ja aineiston käytössä.

Voit myös ehdottaa meille aiheita teemakokoelmiin ja antaa palautetta: hankinta.kirjasto [at] tuni.fi (hankinta[dot]kirjasto[at]tuni[dot]fi)

Tällä hetkellä teemakokoelmista löytyvät jo seuraavat valikoimat:

Euroopan osaamisen teemavuosi 2023

Euroopan osaamisen teemavuosi 2023 antaa uutta pontta elinikäiselle oppimiselle. Työntekijöiden ja yritysten hankkima uusi osaaminen voi tukea niin vihreää ja digitaalista siirtymää kuin innovointia ja kilpailukykyäkin. Esittelyssä uudempaa kirjallisuutta teemavuoteen liittyen.

Vita-kokoelma

Vita-kokoelma sisältää elämäkertoja, tieto- ja kaunokirjallisuutta, jotka liittyvät terveyteen, elämään ja ihmisyyteen.

Lux-kokoelma

Lux on kirjastomme science fiction -kokoelma, jossa voit tutkia erikoisia maailmoja ja mielikuvituksellisia tulevaisuuksia. Kokoelma sisältää vaikuttavan valikoiman sekä englanninkielisiä että suomenkielisiä kirjoja ja sarjakuvia, jotka takaavat jokaisen science fiction -harrastajan mielenkiinnon heräämisen. /teksti ChatGPT, kuva DALL-E