Tutkimuspohjaisia ratkaisuja virusten leviämiseen etsivä monitieteinen E3-jättihanke käynnistyy

Julkaistu 2.11.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
E3 (Excellence in Pandemic Response and Enterprise Solutions Co-Innovation) -hanke on yksi suurimmista Business Finlandin koskaan rahoittamista yritysten ja tutkimuslaitosten yhteishankkeista. Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu osallistuvat projektiin monitieteisesti viiden tutkimusryhmän voimin; mukana on epidemiologian, solu- ja molekyylibiologian, aerosolifysiikan, talotekniikan ja kiinteistökehittämisen tutkijoita.

E3-hankkeen budjetti on 12 miljoonaa euroa ja se kestää kaksi ja puoli vuotta. Projektin aikana pyritään löytämään parhaat keinot estää virusten sekä tartuntatautien leviäminen sisätiloissa, jotta yhteiskunta voidaan pitää toimintakykyisenä myös pandemioiden aikana. E3 on kokoluokaltaan yksi suurimmista Suomessa koskaan käynnistyneistä yritysten ja tutkimusorganisaatioiden välisistä hankkeista.

– E3-hankkeessa luodaan uutta globaalia liiketoimintaa tutkimalla tarttuvien tautien leviämistä. Hankkeessa kehitettävien konseptien avulla on mahdollisuus pitää yhteiskunta ja talous turvallisesti auki myös tulevien pandemioiden aikana. Sanomattakin on selvää, että näille on suuri kysyntä maailmanlaajuisesti, toteaa hankkeen ekosysteemivastaava Outi Tuovila Business Finlandilta.

Pandemioiden, kuten Covid-19:n, leviämisen hallinta edellyttää kokonaisvaltaista lähestymistapaa, joka kattaa kaikki asiaankuuluvat tartuntareitit. Vastatoimenpiteiden monipuolisuus on avainasemassa pandemioiden torjunnassa. Tehokkaiden suojastrategioiden löytäminen pandemioita ja tartuntatauteja vastaan edellyttää monitieteistä lähestymistapaa ja tiivistä yhteistyötä eri asiantuntijoiden, kuten lääkäreiden ja insinöörien, välillä.

E3-projektissa pyritään valjastamaan tiede ja teknologia tehokkaiden vastatoimien luomiseen tartuntatautien leviämisen estämiseksi. Tavoitteena on, että jo nykyisen pandemian aikana ja erityisesti ennen seuraavan pandemian ilmaantumista olisi saatavilla teknisiä ratkaisuja, jotka vähentäisivät patogeenien, eli taudinaiheuttajien, leviämistä ihmisten kohtaamispaikoissa.

Tutkimuksen tavoitteena puhdas ja turvallinen sisäilma

Projektissa tutkitaan erityisesti ilmalevitteisten patogeenien ja virusten eri leviämisreittejä sekä virusten monitorointi- ja havaitsemismenetelmiä, joiden avulla voidaan löytää ratkaisuja pitää sisäilma puhtaana ja turvallisena esimerkiksi toimistoissa, julkisissa tiloissa ja kulkuvälineissä. Päätavoite on kehittää ratkaisuja, joiden avulla yhteiskunnan eri toiminnot voivat jatkua keskeytyksettä ja ihmiset voivat jatkaa liikkumista ja elämistä turvallisesti epidemioista ja pandemioista huolimatta.

Hankkeessa on mukana 22 yritystä, jotka edustavat laajasti eri rooleja terveellisen ja turvallisen sisäympäristön tuottamisen arvoketjussa. Osa yrityksistä kehittää ja tarjoaa uusimpia teknologisia ratkaisuja osaksi kokonaisvaltaista pandemian torjuntakonseptia.

Kehitystyöhön aktiivisesti vaikuttavat kahdeksan tutkimusorganisaatiota edustavat globaalisti korkean tason osaamista. Tutkimusorganisaatiot ovat Tampereen yliopisto, VTT, Ilmatieteen laitos, Helsingin yliopisto, THL, Tampereen ammattikorkeakoulu, Työterveyslaitos ja Helsingin yliopistollinen sairaala. Projektia koordinoi Tamlink Oy.

Lue lisää (englanniksi) Indoor Air Quality Ecosystemin (IAQE) verkkosivuilta.

Lisätiedot

Piia Sormunen, vastuullinen johtaja, teollisuusprofessori, talotekniikka, Tampereen yliopisto
puh. 050 476 6731
piia.sormunen [at] tuni.fi