Tutkijoiden yö Tampereella 2019

Ajankohta27.9.2019 6.00–19.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
tuni-fi-banneri-tutkijoiden-yo-nettisivulle.gif
Tampereen Tutkijoiden yön ohjelma levittäytyy jälleen kaupungin keskustaan ja yliopiston kampuksille. Luvassa on luentoja, esittelypisteitä ja tietoiskuja tutkimuksesta sekä erilaisia tiedetyöpajoja. Monipuolinen ohjelma tarjoaa avartavaa näkemistä ja kokemista kaikenikäisille.

Tampereen korkeakouluyhteisö on tänäkin vuonna mukana Tutkijoiden yössä monitieteisellä ohjelmalla. Somevaikuttaja Mmiisas, tiedetyöpajat, pop-up Heurekan tiedeshow ja studia generalia -luennot. Tätä kaikkea ja paljon muuta tiedehauskaa kaiken ikäisille tarjoaa Tampereen Tutkijoiden yö perjantaina Kauppakeskus Ratinassa ja Tampereen yliopiston kampuksilla.

Lue lisää Tutkijoiden yöstä yliopiston sivuilta:

Tutkijoiden yö laskeutuu kaupunkiin

Ratinan Tutkijoiden yössä keskustellaan somesta, tekoälystä ja kestävästä kehityksestä

Taitokeskus avaa ovensa yleisölle Tutkijoiden yössä

Tutkijoiden yön ohjelma

Kauppakeskus Ratina klo 15-19

Vuolteenkatu 1

• 15–19 Juniversity-tiedetyöpajat alakouluikäisille:
innostu elektroniikasta, luonnontieteistä ja robotiikasta!

• 15–19 Esittelypisteet. Testaa ja tutustu robotiikan ja virtuaalitekniikan sovelluksiin.

• 15.30, 17.30 ja 18.30 Innostava ja viihdyttävä Pop-up Heureka -tiedeshow kaikenikäisille!

• 16–18 Tutkijoiden tiedetovi tasatunnein.
• Tutkimus kestävää kehitystä edistämässä
• Sometuksen ja sometutkimuksen etiikka
• Tekoäly ja virtuaalitodellisuus – miten ja miksi näitä tutkitaan?

• 16.30 Suomen vaikuttavin somettaja mmiisas!

Keskustakampus, Tampereen yliopisto

12–15 Studia Generalia:

Terveys ja hyvinvointi (Päätalo, luentosali A1, 2.krs.). Kaikille avoin.
• Diabetesepidemia uhkanamme
• Keliakia – koko elimistön sairaus
• Ageismi: Kuinka vanha on jo liian vanha?
• Voiko vanhakin olla terve?

12–15 Studia Generalia:
Tulevaisuuden ruoka (Päätalo, luentosali D11, pohjakerros). Kaikille avoin.
• Pätkäpaastoa, nyhtökauraa vai luomulihaa – Mihin ruokatrendit vievät?
• Kuinka ohjata ruoankulutusta kestävämmäksi?
• Sopisiko hyönteinen suomalaiseen ruokavalioon?

Myös lapsille ja nuorille on omaa ohjelmaa, joista oppilasryhmille on
ennakkoilmoittautuminen. Yläkoululaisille ja toisen asteen opiskelijoille suunnatuissa aamupäivän Studia Generalia –luennoissa Tampereen yliopiston Keskustakampuksella käsitellään rokotteita, diabetesta ja ihmisoikeuksia. Nuorten luento-ohjelman ryhmäilmoittautumiset 23.9. mennessä.

Kaupin kampus, Tampereen yliopisto
Arvo-rakennus, Arvo Ylpön katu 34

17.30–19.30 Avoimet ovet Taitokeskuksessa

• Kliinisten taitojen oppimisen simulaatiotiloja, joissa lääketieteen ja terveysalojen ammattilaiset harjoittelevat.

ScienceSlam Yo-talo klo 19-22
Kauppakatu 10

*****

Tutkijoiden yö on suuri eurooppalainen tiedetapahtuma, jossa tiede ja tutkimus avaavat ovensa suurelle yleisölle. Tutkijoiden yö -tiedetapahtumaa vietetään eurooppalaisissa kaupungeissa vuosittain syyskuun viimeisenä perjantaina. Tampereen Tutkijoiden yön osa myös Tampereen päivän ohjelmaa. Tapahtumat ovat maksuttomia ja kaikille avoimia, tervetuloa!

Lisätietoja

Kristiina Tattari, kristiina.tattari (at) tuni.fi, p. 050 301 1364 Kyösti Koskela kyosti.koskela (at) tuni.fi, p. 050 318 6621