Tutkijat selvittivät FC Barcelonan pelaajien avulla takareiden lihasvammojen paranemisennusteen

Julkaistu 31.5.2022
kaksi eri joukkueisiin kuuluvaa miestä taistelee jalkapallosta
Tutkijat ovat saaneet ensimmäistä kertaa tarkkaa tietoa siitä, kuinka kauan erilaisten takareiden lihasvammojen paraneminen kestää. Tutkimusaineistona olivat FC Barcelonan pelaajien vammat ja seurattu toipuminen.

— Esitämme paranemisennusteen erityyppisille takareiden lihasvammoille, kertoo Tampereen yliopiston professori Tero Järvinen, joka kuului kansainväliseen, urheiluvammoja tutkineeseen asiantuntijaryhmään.

— Tutkimuksessa saimme ensimmäistä kertaa tarkkaa tietoa siitä, kuinka kauan nämä erilaiset takareiden lihasvammat eli hamstring-vammat paranevat. Löysimme vammoja, jotka paranevat suhteellisen nopeasti, mutta myös vammoja, joiden paranemisennuste on poikkeuksellisen hidas, Järvinen toteaa.

Takareiden lihasten eli hamstring-lihasten vammat ovat yleisiä urheilu- ja liikuntavammoja, joita syntyy erityisesti nopeaa juoksua vaativissa urheilulajeissa kuten pallopeleissä ja pikajuoksussa. Vammojen hoitaminen on poikkeuksellisen hankalaa, koska hamstring-lihasten anatomia on poikkeava.

Normaali lihas kiinnittyy molemmista päistään luuhun jänteen avulla. Näin kiinnittyvät myös hamstring-lihakset. Niiden jännekudos kuitenkin jatkuu lihaksen sisään molemmissa päissä niin kutsuttuna keskusjänteenä. Niinpä hamstring-lihaksiin voi syntyä poikkeavia lihasvammoja, joissa lihas irtoaa sisällään olevasta keskusjänteestä.

Keskusjänteen vammoja saavat pääsääntöisesti huippu-urheilijat. Korkeaenergisissä vammoissa keskusjänne voi jopa katketa.

— Tätä tutkimusta varten olemme tutkineet kaikki FC Barcelonan huippu-urheilijoille tapahtuneet hamstring-vammat. Potilaiden magneettitutkimuslöydökset (MRI) on käyty tarkasti läpi ja olemme seuranneet heidän toipumistaan, Järvinen kertoo.

Tutkimus on osa FC Barcelonan ja professori Järvisen vuosia jatkunutta tieteellistä tutkimusyhteistyötä.

— FC Barcelonan potilasaineisto on ainutlaatuinen maailmassa. Kaikki heidän urheilijoilleen syntyneet vammat, niiden kuntoutus ja urheilijoiden paluu kilpakentälle on verifioitu ja tiedot tallennettu huolella.

— Lisäksi seuran tavoite on tuottaa luotettavaa tutkimusnäyttöä urheiluvammojen hoidosta. He ovat sitoutuneet hankkimaan parhaat asiantuntijat selvittämään urheiluvammojen optimaalisen hoidon. Tieteellinen yhteistyömme jatkuu erittäin tiiviinä myös tulevaisuudessa.

Tuore tutkimus on julkaistu urheilulääketieteen johtavassa Sports Medicine -julkaisusarjassa. Tutkimukseen osallistui Suomesta kaksi ortopedia, dosentti Lasse Lempainen ja professori Tero Järvinen.

Valle, X., Mechó, S., Alentorn-Geli, E. et al. Return to Play Prediction Accuracy of the MLG-R Classification System for Hamstring Injuries in Football Players: A Machine Learning Approach. Sports Med (2022).

Kuva: Unsplash / Jannik Skorna