TUPin Vuoden kirja perkaa ansiotyön erilaisia muotoja ja motiiveja eloisasti

Julkaistu 31.8.2023
Tampereen korkeakouluyhteisö
TUPin Vuoden kirja julkistettiin Tiedejulkaisemisen infrat ja teknologiat -seminaarissa 31.8.2023. Kuvassa palkitun kirjan toimittaneet Arja Haapakorpi ja Anu Järvensivu.
Tampere University Pressin Vuoden kirjaksi on valittu Anu Järvensivun ja Arja Haapakorven toimittama kokoomateos Monimuotoinen ansiotyö: Näkökulmia monista lähteistä ansaintaan. Ehdokkaina olivat TUPin vuosina 2021 ja 2022 julkaisemat teokset.

Tampere University Pressin Vuoden kirja 2021–2022 on Anu Järvensivun ja Arja Haapakorven toimittama Monimuotoinen ansiotyö: Näkökulmia monista lähteistä ansaintaan.

Anu Järvensivu toimii tutkimuspäällikkönä Työterveyslaitoksella ja Arja Haapakorpi tutkijana Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskuksessa. Teoksen kirjoittajakuntaan kuuluvat lisäksi johtava tutkija Merja Kauhanen Työn ja talouden tutkimus LABOREsta sekä sosiologian emeritusprofessori Harri Melin Tampereen yliopistosta.

Voittajan valitsi tällä kertaa journalistiikan emeritaprofessori Ullamaija Kivikuru Helsingin yliopistosta. Teoksen kuusi laajaa artikkelia pohtivat Kivikurun mukaan valppaasti ja eloisasti työtä ja sen monia muotoja niin historian kuin rekistereiden ja kaaosteoriankin kautta.

– Tämä erilaisia työn muotoja tarkasteleva kirja pohjaa Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskuksen ja tutkimuslaitos Laboren yhteisprojektiin. Usean työn tekijöiden joukko näyttäytyy kirjavana, ja töiden yhdistelmät ovat moninaisia. Tällaisiin ratkaisuihin päätymisen motiivitkaan eivät aina noudata totuttua logiikkaa, vaan sattumalla tai kokeilunhalulla voi olla osansa.

– Suomalainen saattaa myös surutta yhdistää yrittäjyyttä ja palkkatyötä joko samanaikaisesti, limittäin tai vuorotellen. Teoksen tasalaatuiset artikkelit pelaavat yhteen tyylikkäästi, ja teksteissä on ilmavuutta, paikoin jopa huumoria. Yhdeksi työkalukseen kirja esittelee chattibotin, tutkijabotti Tolkkusen, joka tuntuu täyttävän paikkansa vakavasti otettavana tutkimuksen apurina, Kivikuru perusteli valintaa.

Taustaa

TUPin Vuoden kirja on valittu jo vuodesta 2008 lähtien. Kunniamaininnalla Tampere University Press haluaa kiittää ansioituneita tiedekirjantekijöitä.

Edellisvuosina palkitut teokset:

Tampere University Press on vuonna 1994 perustettu ihmistieteisiin keskittynyt tiedekustantaja, joka toimii Tampereen yliopiston kirjastossa. TUP on timanttimallin open access -kustantamo eli kirjat ovat vapaasti kaikkien saatavilla verkossa ja julkaiseminen on kirjoittajille maksutonta.

Lisätietoja:

tup [at] tuni.fi