TikTok-sossuille tiedonjulkistamisen valtionpalkinto

Julkaistu 15.9.2023
Sosiaalityöntekijät Maija Haapala (vas.) ja Camilla Jokela puhuvat lastensuojelusta ottamalla lapset ja nuoret mukaan TikTokissa. (Kuva: Asta Halmetoja)
Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto on myönnetty TikTok-sossuille. Maija Haapalan ja Camilla Jokelan sosiaalisen median palvelu palkittiin yhteiskunnallisesti merkittävästä ja uutta luovasta tiedon julkistamisesta, joka huomioi lapset ja nuoret median käyttäjinä. Kaksikosta Haapala tekee väitöskirjaa Tampereen yliopistossa.

Haapala ja Jokela käsittelevät vaikeita aiheita ja tekevät sen hienovaraisesti, ymmärrettävästi, tiiviisti ja asiantuntevasti.

Laillistettuina sosiaalityöntekijöinä Haapalalla ja Jokelalla on vankka kokemus lastensuojelutyöstä. TikTok-sossuina he onnistuvat kääntämään nuorten kanssa tehtävän käytännön sosiaalityön ja viranomaiskielen helposti avautuviksi TikTok-videoiksi.

Vuoden 2023 palkittuja yhdistää ajatus siitä, että tieto kuuluu kaikille – TikTok-sossujen kohdalla erityisesti lapsille ja nuorille. Osallistavalla ja saavutettavalla tiedonjulkistamisella tuetaan jokaisen mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnan toimintaan.

TikTok-sossut korjaavat nopeasti harhaanjohtavaa tietoa, kun huhut leviävät verkossa. Videoissa Haapala ja Jokela purkavat lastensuojeluun liittyvää salaperäisyyttä. He avaavat huostaanotettujen lasten arkea ymmärtävästi, myönteisesti ja rohkaisevasti.

Maija Haapala kertoo TikTok-sossujen syntyneen tarpeesta saada sosiaaliseen mediaan ammattilaisten puhetta sosiaalityöstä. Lastensuojelun sijaishuollosta kaivattiin tietoa someen. Haapala ja Jokela alkoivat tehdä videoita kanavaan, jota lapset ja nuoret käyttävät.

Haapala korostaa TIkTokin dialogisuutta. Kysymyksiin vastataan omalla videolla, ja livessä keskustellaan reaaliaikaisesti.

– Olemme ratkaisukeskeisiä ammattilaisia, mutta siinä määrin kuin se mahdollista, haluamme näyttää, että lastensuojelu voi olla videoilla nokkelaa ja hauskaakin, Haapala kertoo.

Videoilla lasten ja nuorten on mahdollista ymmärtää, mitä lastensuojelu on ja saada apua askarruttaviin kysymyksiin esimerkiksi lastensuojelussa tehtävistä sijoituksista. Neuvonta tapahtuu yleisellä tasolla, eikä yksittäisiin asiakastapauksiin puututa.

Yhdessä nuorten kanssa lastensuojelu kerää luottamusta

Ammattilaiset eivät voi kommentoida lastensuojelun yksittäisiä tapauksia julkisuudessa. Siksi sosiaalisessa mediassa liikkuu usein väärin ymmärrettyä, vääristeltyä ja yksipuolista tietoa.

– Somella on suuri voima huhuissa. Tarkoituksenamme on luoda vastavoimaa sille tarjoamalla moninäkökulmaisuutta. Keskeisenä tavoitteena on luoda luottamusta lastensuojeluun, Haapala sanoo.

Haapala tutkii väitöskirjassaan nuorten kiireellisiä sijoituksia täysi-ikäisyyden kynnyksellä. Nuoria hän rekrytoi tutkimukseen TikTokin avulla. Kanssatutkimusta edustavassa tutkimusotteessa hän haastattelee nuoria. Videotyöpaja purkaa nuorten kokemuksia kuvin ja äänin.

TikTok-sossut ovat myös tehneet TikTokissa tutkimusviestintää Tampereen yliopiston sosiaalityön alan Suostumus- ja Hyvää jälkeä -tutkimushankkeille.

– Some ei ole nuorille sama, mitä internet oli silloin, kun mentiin modeemilla verkkoon. Monet nuoret ovat koko ajan online. He elävät elämäänsä ja pitävät kavereihinsa yhteyttä somessa, Haapala muistuttaa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää vuosittain tiedonjulkistamisen valtionpalkinnot tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan esityksestä. Palkintoja jaettiin tänä vuonna yhdeksän.

Valtioneuvoston tiedote 12.9.2023