Tiedelehti Media & viestintä palkittiin

Julkaistu 22.9.2020
Laura Ahva/ Kuva: Heikki Laurinolli
Apulaisprofessori Laura Ahva on palkitun Media & viestintä -verkkolehden vastaava päätoimittaja. Kuva: Heikki Laurinolli
Media & viestintä -verkkojulkaisu on saanut ensimmäistä kertaa myönnetyn Tiedettä suomeksi -palkinnon suurimman palkintosumman, 15 000 euroa.

Lehden vastaavana päätoimittajana toimii apulaisprofessori Laura Ahva Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta. Toinen päätoimittaja on tutkija Jenni Mäenpää Helsingin yliopiston valtiotieteellisestä tiedekunnasta.

Palkinnon myöntänyt Helsingin Sanomain Säätiön hallitus perustelee lehden palkitsemista sen uraauurtavalla työllä media- ja viestintätutkimuksen suomenkielisenä julkaisijana.

Aiemmin Tiedotustutkimus-nimellä tunnettu Media & viestintä on lehden oman ilmoituksen mukaan JUFO 2 -tason eli johtavan tason tieteellinen julkaisu, jossa ilmestyy artikkeleita median, viestinnän ja journalismin tutkimuksen alalta.

Lehti on perustettu vuonna 1978. Sen kustantajina ovat toimineet Nordicom ja Tiedotusopillinen yhdistys, joka vaihtoi vuonna 2013 nimekseen Media- ja viestintätieteellinen seura.

Riku Neuvonen/ Kuva: Jenni Toivonen
Viestintäoikeuden dosentti Riku Neuvonen palkittiin kirjastaan ”Sananvapauden historia Suomessa”. Kuva: Jenni Toivonen

Sanomain Säätiön hallitus jakoi Tiedettä suomeksi -palkinnon kolmen saajan kesken. Tampereen yliopistossa työskentelevä viestintäoikeuden dosentti Riku Neuvonen sai 5 000 euron palkinnon kirjasta Sananvapauden historia Suomessa (Gaudeamus 2018).

Samansuuruisen palkinnon saivat myös Minna Horowitz, Hannu Nieminen ja heidän työryhmänsä teoksesta Viestintä kuuluu kaikille. Kansalaisten viestinnälliset oikeudet ja mahdollisuudet Suomessa (Gaudeamus 2019).

Neuvosen kirjaa säätiön hallitus pitää loistavasti kirjoitettuna ja hyvin toimitettuna teoksena, joka lisää lukijan ymmärrystä yhteiskunnallisista muutoksista ja suomalaisen sananvapausaatteen syntymisestä.

Horowitzin, Niemisen ja työryhmän palkitsemista hallitus perustelee sillä, että heidän kirjoittamansa teos tarjoaa kiinnostavan katsauksen kansalaisten viestinnällisiin oikeuksiin ja niiden toteutumiseen maassamme. Kirja on hyvä esimerkki alan yleisestä käytännöstä, toimitetusta teoksesta, jonka kirjoittajat edustavat eri tieteenaloja.

Sanomain Säätiö haluaa perustamallaan Tiedettä suomeksi -palkinnolla tukea viestinnän alalla tehtävää suomenkielistä tieteellistä julkaisemista ja nostaa sen arvostusta. Säätiö pyysi yksittäisiltä henkilöiltä ja yhteisöiltä ehdotuksia palkinnonsaajiksi alkuvuodesta 2020. Kaikkiaan saatiin 32 ehdotusta.

Kilpailun esiraatiin kuuluivat säätiön hallituksen varapuheenjohtaja, professori Pirjo Hiidenmaa (pj.), maantieteen professori emeritus ja Suomen tietokirjailijat ry:n puheenjohtaja Markku Löytönen, Jyväskylän yliopiston journalistiikan oppiaineen yliopistonlehtori Lauri Haapanen ja säätiön yliasiamies Ulla Koski.

Palkinto jaetaan joka toinen vuosi. Seuraavan kerran palkinto myönnetään vuonna 2022. Palkinnon suuruus on 25 000 euroa, ja se voidaan jakaa korkeintaan kolmen saajan kesken.