Tampereen yliopiston tutkimus vähentämään lapsikuolleisuutta Malissa

Julkaistu 19.11.2019
äitejä ja lapsia malissa
Tutkimukseen osallistuu noin 35 000 vauvaa 710 kylästä Malin maaseudulta.
Tampereen yliopisto koordinoi Länsi-Afrikan Malissa laajaa tutkimusta, jossa selvitetään, voidaanko alle vuoden ikäisten lasten korkeaa kuolleisuutta vähentää tarjoamalla oireettomille lapsille atsitromysiini-nimistä antibioottia.

Atsitromysiini on laajakirjoinen antibiootti, jota käytetään paljon Suomessa ja muualla erilaisia infektioita sairastavien lasten ja aikuisten hoitoon. Maissa, joissa esiintyy sokeutta aiheuttavaa trakooma-nimistä silmäsairautta, tätä antibioottia on jaettu myös kampanjamaisesti koko väestölle, trakooman yleisen tautitaakan vähentämiseksi.

- Yhden tällaisen kampanjan yhteydessä havaittiin, että pikkulasten kuolleisuus vähentyi alueilla, joilla atsitromyysiini-hoitoa oli käytetty. Hiljattain saatiin tarkempaa tutkimusnäyttöä siitä, että maissa, joissa lapsikuolleisuus on korkea, voidaan joissain olosuhteissa saavuttaa merkittävä kuolleisuuden alenema suuntaamalla atsitromysiini-kampanja nimenomaan lapsille, kertoo tutkimusta johtava lastentautiopin professori Per Ashorn Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta.

Malin tutkimuksessa lääkitystä annetaan alle vuoden ikäisille vauvoille. Osa tutkittavista saa atsitromysiiniä kolmen kuukauden välein, osa kahdesti vuodessa ja osalle annetaan lumelääkettä.

- Uskomme, että atsitromysiini-hoidolla voidaan vähentää alle vuoden ikäisten lasten kuolleisuutta tutkimusalueella 15 - 30 prosenttia, kertoo Ashorn.

Tällä hetkellä Malissa kuolee alle vuoden iässä 6 - 7 lasta sadasta ja alle viisivuotiaana kuolee joka kymmenes.

-  Selvitämme tutkimuksessa myös, millaisia mahdollisia haittavaikutuksia antibioottilääkityksellä on. Vakavin huolenaihe on antibiooteille vastustuskykyisten bakteerikantojen lisääntyminen. Seuraamme tarkoin resistenssin kehittymistä tutkimusalueella, Ashorn toteaa.

Lisäksi tutkimuksessa paneudutaan lääkityksen vaikutukseen suoliston mikrobistoon, molekyylitason mekanismeihin, joilla lääkitys voisi alentaa kuolleisuutta ja atsitromysiini-kampanjan yleiseen käytettävyyteen Malin terveysjärjestelmässä.

Tutkimuksessa on mukana 710 kylää Malin maaseudulla ja jokaisessa kylässä arvioidaan olevan keskimäärin 60 alle vuoden ikäistä lasta. Ashorn arvelee, että kylien kaikkiaan noin 42 000 vauvasta noin 35 000 tulee osallistumaan tutkimukseen. Tutkimuksen aikana tehdään kaikkiaan noin miljoona kotikäyntiä ja annetaan noin 250 000 tutkimuslääkeannosta.

Marraskuussa 2019 alkavaa nelivuotista tutkimusta rahoittaa Bill & Melinda Gatesin säätiö 20 miljoonalla dollarilla. Malin lisäksi säätiö rahoittaa samaan teemaan liittyviä tutkimuksia myös Nigerissa ja Burkina Fasossa.

Impact of azithromycin MDA on mortality among young children in Mali -tutkimus tehdään kansainvälisenä yhteistyönä. Koordinaatiokeskuksena toimii Tampereen yliopisto ja mukana on tutkijoita Malista, Britanniasta ja Yhdysvalloista. Tampereen yliopiston kansainvälisen lääketieteen tutkimusryhmä kutsuttiin hankkeen koordinaattoriksi ryhmän aikaisempien tutkimusnäyttöjen, antibioottiosaamisen, pitkäaikaisen Afrikan-kokemuksen ja laajojen yhteistyöverkostojen vuoksi.

Lisätietoja:

Per Ashorn, per.ashorn [at] tuni.fi
Lastentautiopin professori
Ylilääkäri, TAYS lastenklinikka

Ulla Ashorn, ulla.ashorn [at] tuni.fi
Yliopistotutkija

Lasten oikeuksien päivää vietetään keskiviikkona 20.11.2019, jolloin YK:n lasten oikeuksien sopimus täyttää 30 vuotta. Lasten oikeuksien sopimuksen yksi keskeinen oikeus on oikeus terveyteen ja eloonjäämiseen.

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 19.11.2019

Kuva: Ulla Ashorn