Tampereen yliopiston normaalikoulun johtavalle rehtorille Vesa Toivoselle kouluneuvoksen arvonimi

Julkaistu 22.12.2022
Tampereen yliopiston normaalikoulu kuvattuna talvella. Koulun pihalla runsaasti lapsia.
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Tampereen yliopiston normaalikoulun johtava rehtori Vesa Toivonen on saanut presidentin myöntämän kouluneuvoksen arvonimen. Arvonimi myönnetään tunnustuksena erityisen suurista ansioista suomalaisen yhteiskunnan, koulutuksen ja sivistyksen hyväksi tehdystä työstä.

Tampereen yliopiston normaalikoulun johtava rehtori Vesa Toivonen on osoittanut työ- ja virkaurallaan poikkeuksellisen laajaa ja monipuolista osaamista sivistystyön eri osa-alueilla erityisesti opettajankoulutuksen alueella. Hän on tehnyt uraansa Tampereen yliopiston harjoittelukouluissa, ensin Hämeenlinnan normaalikoulussa ja sen jälkeen Tampereen yliopiston normaalikoulussa. Hän on ollut keskeinen vaikuttaja ja toimija, kun Tampereen yliopiston hajallaan toiminut opettajankoulutus organisoitiin Tampereelle.

Toivonen on myös vaikuttanut aktiivisesti siihen, että Tampereen yliopiston normaalikoulun lukio siirrettiin yliopiston keskustakampuksen alueelle. Hän on vetänyt monia harjoittelukoulujen uudistus- ja saneerausprojekteja. Toivonen on ollut keskeinen vaikuttaja valtakunnallisen opettajankouluttajien eNorssi-verkoston luomisessa ja kehittämisessä.

Toivonen on opettajakoulutuksen pitkäaikainen asiantuntija ja yhteistyöverkostojen rakentaja, joka on rohkeasti avannut ja tukenut tutkimuksen ja koulun välistä yhteistyötä ja siten luonut vahvaa pohjaa koulutuksen kehittämiseen tutkitun tiedon perusteella.

Vesa Toivosen panos suomalaisen opettajankoulutuksen kehitystyössä on ollut huomattavan suuri

Toivonen on toiminut aktiivisesti normaalikoulujen valtakunnallisen rehtorien neuvoston jäsenenä sekä osallistunut merkittävästi kansainväliseen yhteistyöhön muun muassa eri kansainvälisten vierailujen muodossa. Myös lehtorin tehtävissä hän antanut merkittävän panoksen lasten ja nuorten musiikkikasvatuksen edistämiseen esimerkiksi johtamalla useita kuoroja ja myös oppilassoittoryhmiä.

Tutkimus- ja kehitysyhteistyössä hän on edistänyt merkittävästi tutkimustoimintaa muun muassa Tampereen yliopiston kanssa ja kyennyt luomaan tutkimukselle erinomaiset puitteet normaalikoulun ja yliopiston tutkijoiden välille.

Normaalikoululle rakennettu Future Classroom Lab on hyvä esimerkki Toivosen kyvyistä katsoa koulutuksen tulevaisuuteen ja tutkimuksen ja koulutyön yhteistyön kehittämiseen. FCLab Tampere jatkaa oppimisympäristöjen, opetusteknologian ja pedagogiikan kehittämistä ja vahvistaa toimintaansa FCLab-verkostossa toimien myös uusien yksiköiden mentorina. FCLab toimii alueellisena resurssikeskuksena tarjoten mahdollisuuden vierailuihin sekä tuottaen koulutuksia ja konsultointeja.

Koulumaailman ja opettajankoulutuksen ohella Vesa Toivonen on ollut keskeinen toimija suomalaisen viihdemusiikin rintamalla. 1980-luvulta lähtien hän on soittanut erityisesti Pirkanmaalla tunnetussa Union Orkesterissa.

Yhtye oli hyvin ammattitaitoinen ja keikkoja oli paljon. Yhtye on säestänyt lukuisia artisteja kuten Irwin Goodman, Reijo Taipale, Kari Tapio, Eino Grön, Arja Koriseva ja Jamppa Tuominen. Union Orkesteri voitti tanssiorkestereiden SM-pronssia 1997. Myöhemmin Union kunnostautui Agents-yhteen kakkosbändinä eri puolella Etelä-Suomea. Vielä tänäkin päivänä voidaan nähdä Tampereen Norssin johtava rehtori säestämässä oppilaiden kuoroja ja yhteislauluja kuten Gaudeamusta ylioppilasjuhlissa.

Teksti: Jukka Wuorinen