Tampereen yliopisto tarjoaa maksutonta ohjelmistoalan koulutusta Porissa ja Seinäjoella

Julkaistu 22.6.2021
Tampereen yliopisto vahvistaa lukuvuonna 2021-2022 tietotekniikan opetustarjontaansa Seinäjoen ja Porin yksiköissään tarjoamalla maksutonta ohjelmistoalan koulutusta. FITech-verkosto tuottaa verkkokursseina tietotekniikan opintojaksoja, joissa opiskellaan ohjelmistohankkeissa tarvittavia ohjelmointitekniikoita, web-sovellusten perusteita ja ohjelmistohankkeen johtamista.

Koulutus järjestetään yhteistyössä Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnan, Porin yliopistokeskuksen ja Seinäjoen yliopistokeskuksen välillä.

Lukuvuonna 2021-22 on tarjolla vähintään kolme verkkokursseina suoritettavaa tietotekniikan opintojaksoa, joissa opiskellaan ohjelmistohankkeissa tarvittavia ohjelmointitekniikoita, web-sovellusten perusteita ja ohjelmistohankkeen johtamista. Opinnot tarjotaan FITech-verkoston kautta, mutta lisäksi opintoihin järjestetään oppimisen tueksi paikallisten alan asiantuntijoiden ohjaamat harjoitusryhmät Porin yliopistokeskuksen ja Seinäjoen yliopistokeskuksen kampuksilla.

Verkkokurssit mahdollistavat joustavan ja työelämään sopivan tavan opiskella ja kasvattaa osaamista, mutta paikallisesti toimivat ryhmät tuovat tukea opintoihin ja alan osaajat voivat verkostoitua keskenään. Tampereen yliopiston on tarkoitus laajentaa tietotekniikan opetuksen tarjontaa edelleen lukuvuonna 2022-23 Seinäjoella ja Porissa. Nyt tarjolle tulevat jaksot voi sisällyttää myöhempiin tietotekniikan tai tietojenkäsittelyn tutkintoihin.

Ohjelmistoalan tilanne ja alueelliset tarpeet

Ohjelmistoalan kehitystä ja kasvua seuraava Sykemittari julkaisi 1.6.2021 tiedotteen alan kasvunäkymistä. Tiedotteessa kerrotaan, että ohjelmistoala kasvaa ennätysvauhtia ja samalla tarvitaan valtava määrä uusia osaajia. Alan oman kasvun lisäksi ohjelmistoala luo digitaalista kilpailukykyä ja kasvuvoimaa muihin yrityksiin, sillä lähes alasta riippumatta ohjelmistoja kehittämällä ja niitä hyödyntämällä voidaan luoda parempaa tuottavuutta, kilpailukykyä, kasvua ja työtä.

Ohjelmistoalan koulutustarjonnan laajentaminen Tampereelta Poriin ja Seinäjoelle nähdään alueilla hyvin tärkeänä. Satakunnan kauppakamarin toimitusjohtaja Minna Nore näkee alan potentiaaliset kasvumahdollisuudet.

– Porin yliopistokeskuksen uudistuva kurssitarjonta tarjoaa taas hyviä kehityssteppejä kohti yhä monipuolisempaa mahdollisuutta kouluttautua akateemisesti Porissa. Uusin tulokas kurssitarjonnassa kehittää digimaailman taitoja, joiden merkitys tulevaisuudessa aivan varmasti kasvaa. Kaikki, mikä voi digitalisoitua, digitalisoituu, Nore toteaa.

Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja Pertti Kinnunen puolestaan toteaa, että Etelä-Pohjanmaa ei voi jäädä sivustaseuraajaksi tai perässähiihtäjäksi, kun puhutaan tietotekniikasta, digitalisaatiosta, automaatiosta ja robotiikasta.

– Yhä useampi toimiala on suoraan riippuvainen näiden asioiden ja teknologioiden kehityksestä ja soveltamisesta omaan tuotantoon ja liiketoimintaan. Osaajia on löydyttävä omalta alueelta, mikä edellyttää tietotekniikan vahvaa ja kattavaa koulutustarjontaa myös Etelä-Pohjanmaalla, Kinnunen sanoo.

Lukuvuonna 2021-22 tarjottaviin syksyn FITech-jaksoihin voi jo ilmoittautua: https://fitech.io/fi/.

Yliopistokeskuksissa toteutetaan vähintään nämä FITech-jaksot:

Tampereen yliopistosta lisätietoja antavat:

Porin kampus: Eija Reinikka, eija.reinikka [at] tuni.fi (eija.reinikka@)eija.reinikka [at] tuni.fi (tuni.fi)
Seinäjoen kampus: Mari Kekola, mari.kekola [at] tuni.fi (mari[dot]kekola[at]tuni[dot]fi)
FITech-opinnot: Teemu Rauhala, teemu.rauhala [at] tuni.fi (teemu[dot]rauhala[at]tuni[dot]fi)