Tampereen yliopisto sai 8,2 miljoonaa euroa profiloitumisrahaa

Julkaistu 13.1.2023
Tampereen korkeakouluyhteisön lippu
Tampereen yliopisto sai 8,2 miljoonan euron rahoituksen niin sanotussa Profi 7 -haussa. Suomen Akatemia myönsi yliopistoille tutkimuksen profiloitumisen vahvistamiseksi yhteensä 100 miljoonaa euroa, kun yliopistot olivat hakeneet kaikkiaan 175 miljoonaa euroa. Rahoitusta sai yhdeksän yliopistoa.

— Haimme 19 miljoonaa euroa ja saimme 8,2 miljoonaa. Nyt sopeutamme budjettia tuohon summaan, kertoo tutkimusvararehtori Tapio Visakorpi.

Profilaatiorahoituksen rahoituskausi on 1.1.2023 - 31.12.2028. Eri alueet alkavat nyt päivittää suunnitelmiaan ja budjettejaan.

Tampereen yliopiston profilaatiorahoituksen hakemus pohjautui neljään aiehakemukseen. Ne ovat
•    Century-Long Lives: individual, structural, and cultural adaptation to longevity
•    Sustainable Security Practices
•    Biomimetic (in vitro) methods for sustainable biomedical and toxicology research
•    System-on-Chip and Wireless Technology for Intelligent Machines.

Tavoitteena nopeuttaa strategian mukaista profiloitumista

Rahoituksen tavoitteena on nopeuttaa yliopistojen omien strategioiden mukaista profiloitumista sekä tukea kansainväliseen vertaisarviointiin pohjautuen tutkimuksen laadun kehittämistä laajasti läpi yliopistokentän.

Tyypillinen profiloitumistoimi, johon rahoitusta haettiin, on tutkijoiden palkkaus. Rekrytoinnit tähtäävät tutkimusympäristön vahvistamiseen esimerkiksi tuomalla uutta osaamista sekä lisäämällä ja monipuolistamalla kotimaisia ja kansainvälisiä verkostoja.

Rekrytointien onnistuminen onkin profiloitumishakemuksia arvioivan asiantuntijapaneelin mukaan usein ratkaisevaa toimintasuunnitelman eteenpäin viemisessä.

Kestävän kehityksen ja resilienssin teemat korostuivat hakemuksissa

Yliopistot hakivat Profi 7 -hakemuksissa rahoitusta strategioissaan tekemiensä linjausten mukaan. Linjausten painopisteet ovat usein temaattisia ja monitieteisiä tutkimuskokonaisuuksia, jotka yhdistävät useita eri tieteenaloja.

Kestävä kehitys ja resilienssi korostuivat Profi 7 -hakemusten teemoissa. Nämä aiheet liittyivät esimerkiksi turvallisuuteen, terveyteen, luontoon ja materiaaleihin.

Profiloitumisrahoituksesta päätti Suomen Akatemian yleisjaosto. Yliopistojen hakemukset arvioitiin kansainvälisessä asiantuntijapaneelissa, jonka jäsenet koostuivat eurooppalaisten yliopistojen rehtoreista ja vararehtoreista.

Yliopistojen Profi 7 -haussa saama rahoitus

Suomen Akatemian tiedote 13.1.2023