Tampereen ammattikorkeakoulun ja Akaan kaupungin kumppanuus on inspiroiva avaus koulutus- ja innovaatioyhteistyölle

Julkaistu 4.4.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Akaan kaupunginjohtaja Antti Peltola.
"TAMKilla on monipuolista opetusta ja kehitystoimintaa sekä laajaa yhteistyötä pirkanmaalaisten yritysten ja kuntien kanssa, ja nyt mekin pääsemme siihen mukaan", iloitsee Akaan kaupunginjohtaja Antti Peltola.
Tampereen ammattikorkeakoulun ja Akaan kaupungin välillä on solmittu kumppanuussopimus. Se on tuorein osoitus TAMKin maakuntakorkeakoulutoiminnasta, jossa koulutus- ja innovaatioyhteistyötä tehdään seutukuntien kehittämiskumppaneiden kanssa erilaisissa verkostoissa ja hankkeissa.

Oppimis- ja innovaatioympäristöissä tapahtuvaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa suunnitellaan ja tehdään yhteistyössä seutukuntien kehittämiskumppaneiden kanssa. Maakuntakorkeakoulutoiminta perustuu kumppanuussopimuksiin, joita on tällä hetkellä viisi: Akaa, Luoteis-Pirkanmaa (Hämeenkyrö, Ikaalinen, Parkano ja Kihniö), Mänttä-Vilppula, Sastamala sekä Virrat ja Ruovesi.

Tuoreimman kumppanuussopimuksen aloite tuli Akaalta. Idea yhteistyömahdollisuuksista sai alkunsa Akaan kaupunginjohtajan Antti Peltolan ja TAMKin rehtorin Tapio Kujalan tapaamisesta. Keskusteluun liittyivät mukaan myös TAMKin liiketoimintayksikön erityisasiantuntija Ari-Pekka Anttila ja TAMKin maakuntakorkeakoulun aluekehittäjä Jussi Savolainen.

— Olemme iloisia, että yhteistyötä voidaan nyt konkreettisesti rakentaa kumppanuussopimuksen myötä. Nyt tätä kumppanuutta päästään kehittämään asiakaslähtöisesti paikalliset tarpeet huomioiden, Peltola iloitsee.

— Kumppanuussopimus palvelee TAMKin opiskelijoita Akaan monipuolisen ja vahvan teollisuuden sekä yrityskentän kautta, koska nämä avaavat uusia oppimiskokemuksia ja työpaikkoja, kehuu Savolainen.

Ari-Pekka Anttila ja Jussi Savolainen TAMKin pääkampuksen pihalla.
Kumppanuussopimus palvelee TAMKin opiskelijoita Akaan monipuolisen ja vahvan teollisuuden sekä yrityskentän kautta, sillä ne avaavat uusia oppimiskokemuksia ja työpaikkoja. Kuvassa Ari-Pekka Anttila ja Jussi Savolainen TAMKista.

Uudet hankeavaukset ja verkostot tärkeitä yhteistyössä

Savolainen pitää erityisen tärkeänä TAMKin vetämää maakuntakorkeakoulutoimintaa.

— Aluekehittäjänä TAMKin maakunnallisessa korkeakoulutoiminnassa saan olla mukana vaikuttamassa siihen, että koko Pirkanmaa pysyy kehityksessä mukana, myös kauempana sijaitsevat reuna-alueiden kunnat, hän tarkentaa.

Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen velvoitteena on aluekehittämistoiminta. Savolaisen ja Anttilan mukaan nykyinen tiimimallinen toimintatapa antaa paljon mahdollisuuksia kumppanuustoimintaan, ja monialainen asiantuntijatiimi on kaikkien kumppanuusosapuolten hyödynnettävissä.

Peltola pitää merkityksellisenä myös sitä, että TAMKin kautta ovet avautuvat Tampereen korkeakouluyhteisöön, sillä yhteistyössä keskeisintä on oppimis- ja innovaatioympäristöissä tapahtuva tutkimus- ja kehittämistoiminta.

— TAMKilla on monipuolista opetusta ja kehitystoimintaa sekä laajaa yhteistyötä pirkanmaalaisten yritysten ja kuntien kanssa, ja nyt mekin pääsemme siihen mukaan.

Anttila korostaa TAMKin opiskelijoiden merkitystä, sillä he ovat tärkeä voimavara alueiden kehittämisessä. Opiskelijat saavat esimerkiksi mahdollisuuksia ratkoa yritysten tarjoamia toimeksiantoja opintojaksojen, työharjoittelujen, projektien ja opinnäytetöiden muodossa.

Kumppanuuksien tavoitteet ja niiden mittarit sovitaan jokaisen kumppanin kanssa erikseen. Toteutumista arvioidaan jatkuvan arvioinnin periaatteella ja yhteisissä tapaamisissa vähintään kaksi kertaa vuodessa. Kun tiedetään tarkemmin, millaisia osaamistarpeita alueilla on, TAMK tarjoaa sopivia monialaisia palveluja ja osaamisen kehittämistä.

— Kun olemme tutustuttaneet toimijat toisiinsa, esittelemme yhteistyömuotoja sekä työnhakupalveluja ja järjestämme yritysverkostotapaamisia. Tavoittelemme alueiden kanssa uusia hankeavauksia ja lähdemme esimerkiksi roadshow-kiertueille, jolloin ajamme bussilla paikallisiin yrityksiin ja erilaisiin rekrytointitilaisuuksiin opiskelijoiden kanssa. Jalkaudumme uusille alueille ja saamme näkyvyyttä, kun järjestämme innovointitapahtumia opiskelijatöinä ja tuomme yrityksiä TAMKin tapahtumiin, Savolainen mainitsee esimerkkejä.

Kevään kuluessa on tarkoitus täsmentää kokonaisuuksia sekä toimintatapoja siitä, miten yhteistyötä lähdetään toteuttamaan eri verkostoissa ja hankkeissa.

— Kaupungin elinvoiman vahvistaminen tulee entistä tärkeämmäksi. Yhteistyön kautta paikalliset yrityksemme saadaan TAMKin verkostoon. Haluamme rakentaa ja tiivistää yhteistyötä Tampereen seudulla olevien oppilaitosten kanssa, ja tämä on tärkeä askel siinä. Akaasta pääsee Tampereen ydinkeskustaan junalla reilussa vartissa, joten näin myös sijaintimme palvelee yhteistyön tiivistämistä Tampereen suuntaan, Peltola perustelee.

— Pidän arvokkaana, että saimme uuden sopimuskumppanin Akaasta. On inspiroivaa aloittaa uudenlaista sopimusta uuden kumppanin kanssa, niin voimme luoda alusta alkaen toimivat toimintatavat käyttäen hyväksi olemassa olevia perinteitä ja tietoa, Savolainen iloitsee.

Lisätietoa:

Ari-Pekka Anttila, liiketoimintayksikön erityisasiantuntija, Tampereen ammattikorkeakoulu
p. 050 0644 267, ari-pekka.anttila [at] tuni.fi (ari-pekka[dot]anttila[at]tuni[dot]fi)

Jussi Savolainen, lehtori ja aluekehittäjä, Tampereen ammattikorkeakoulu
p. 040 6612 126, jussi.savolainen [at] tuni.fi (jussi[dot]savolainen[at]tuni[dot]fi)

Antti Peltola, Akaan kaupunginjohtaja
p. 040 3353 335, antti.peltola [at] akaa.fi (antti[dot]peltola[at]akaa[dot]fi)

Teksti: Arja Lundan
Antti Peltolan kuva: Akaan kaupunki