Tampereella arvioidaan parodontiitin uutta hoitomenetelmää

Julkaistu 16.11.2022
viitekuvassa hammaslääkäri, potilas ja hammashoitaja
Tampereen yliopisto on mukana kahdessa tutkimuksessa, joissa arvioidaan uutta parodontiitin eli hampaan kiinnityskudossairauden hoitomenetelmää. Parodontiitti on Suomessa yleinen, kansantaudiksi luokiteltava sairaus. Tutkimukset toteutetaan Tampereen kaupungin erikoishoidon yksikössä, Suupolilla.

Bakteerien aiheuttama parodontiitti tuhoaa ienkudosta ja leukaluuta. Hoitamattomana tauti voi johtaa hampaiden irtoamiseen.

Suomessa kehitetty antibakteerinen hoitomenetelmä poistaa plakkia eli biofilmiä ja hampaiden pintaan kertyviä bakteereita, jotka aiheuttavat suun tulehduksia ja suun sairauksia.

Tarkoitukseen kehitetty laite yhdistää antibakteerisen fotodynaamisen hoidon antibakteeriseen siniseen valoon. Antibakteerinen “punainen” PDT-valo aktivoi tutkijoiden kehittämän valoherkän suuhuuhteen ja saa näin aikaan suun haitallista bakteeristoa eliminoivan reaktion.

Dentistry Journal -tiedelehdessä julkaistujen tutkimustulosten mukaan 54 prosenttia menetelmää käyttäneistä parantui kroonisesta ientulehduksesta.

— Tähänastiset tulokset ovat erittäin lupaavia, kertoo tutkimukseen osallistunut suun terveydenhuollon professori Anna Maria Heikkinen Tampereen yliopistosta.

Hoitomenetelmää tutkitaan Tampereen kaupungin suun erikoishoidon yksikössä. Toisessa tutkimuksessa selvitetään, onko hoidosta apua parodontiittipotilaille. Toinen tutkimus käsittelee valohoidon vaikutuksia suun limakalvojen punajäkälä-tulehdustautiin.

— Uuden innovaation validointi vaatii useita tutkimuksia. Suun punajäkälään liittyvä tutkimus on ainutlaatuinen ja tuonee uutta tietoa sen hoitomuotojen tehokkuudesta, Heikkinen sanoo.

Saila Pakarinen, Riitta K. T. Saarela, Hannamari Välimaa, Anna Maria Heikkinen, Esko Kankuri, Marja Noponen, Heikki Alapulli, Taina Tervahartiala, Ismo T. Räisänen, Timo Sorsa and Tommi Pätilä: Home-Applied Dual-Light Photodynamic Therapy in the Treatment of Stable Chronic Periodontitis (HOPE-CP)—Three-Month Interim Results Dent. J. 2022, 10(11), 206; https://doi.org/10.3390/dj10110206

Kuva: Pexels/Andrea Piacquadio