TAMKin sairaanhoitajaopiskelijat mukana MedEvac-suurharjoituksessa

Julkaistu 2.10.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
MedEvac_1_TAMK
Suomen Punainen Risti vastasi MedEvac-suurharjoituksesta, joka pidettiin 26.9.2019 Pirkkalan lentokentällä. Suurharjoitus toteutettiin yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön, ulkoministeriön konsuliasioiden yksikön, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin, Vantaan sosiaali- ja kriisipäivystyksen, Puolustusvoimien, Finavian ja Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa. Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman kaksi sairaanhoitajaopiskelijaryhmää (19SH2C ja 19SH2D) saivat mahdollisuuden osallistua harjoitukseen.

MedEvac-suurharjoitus toteutettiin ensimmäistä kertaa tällä kokoonpanolla ja harjoiteltiin evakuointikeskuksen ja evakuointisairaalan yhteistyötä. Harjoituksen tavoitteena oli kehittää edellä mainittujen suuronnettomuusyksiköiden toimintakykyä ja operatiivista yhteistoimintaa ulkomailta tapahtuvan MedEvac-kuljetuksen lähtöpisteenä. Suomen Punainen Risti tuki kotiuttamista lähettämällä onnettomuuskohteeseen (harjoituksessa Tampere-Pirkkalan lentokenttä) evakuointisairaalan (EEH) ja evakuointikeskuksen (EEC).

Kuvitteellisessa tilanteessa Zumumbaan, Lumbaran kaupunkiin matkalla ollut matkustajakone ajautuu kiitotien yli ja syttyy palamaan. Matkustajakone on charterlento ja matkustajat pääosin suomalaisia eli Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoita kuvitteellisina potilaina. Koneen matkustajat evakuoidaan ja he saavat välitöntä hoitoa SPR:n evakuointisairaalassa (Emergency Evacuation Hospital, EEH) ja psyykkistä tukea Vantaan sosiaali- ja kriisipäivystyksen ammattilaisilta evakuointikeskuksessa (Emergency Evacuation Centre, EEC). Molemmat yksiköt toimivat teltoissa. Osa harjoituksessa mukana olevista kuvitteellisista potilaista evakuoidaan SPR:n evakuointisairaalasta Puolustusvoimien kuljetuskoneeseen ja eteenpäin jatkohoitoon.

MedEvac_4_TAMK
MedEvac-kenttäsairaala täyttyi potilaista

Idea harjoitukseen oli tullut opettajien yhteistyöverkostojen kautta.

Tällainen harjoitus antaa opiskelijalle valmiuksia toimia hoitotyön asiantuntijana muuttuvissa toimintaympäristöissä ja kokemuksen potilaan asemasta sekä näkemyksen eri viranomaisten ja muiden toimijoiden yhteistyöstä. Harjoitus toimii myös hyvänä ryhmäyttävänä elementtinä uusilla opiskelijaryhmillä, sanovat ryhmien tuutor-opettajat Minna Tiainen ja Anne Partanen.

Opiskelijoille pidettiin SPR:n toimesta kahden tunnin infotilaisuus koululla päivää ennen harjoitusta. Opiskelijat saivat tietoa harjoituksesta ja siihen valmistautumisesta. Varsinainen harjoituspäivä alkoi omaan potilasrooliin perehtymällä ja maskeerauksella.

Päivä oli jännittävä, mutta antoisa. Harjoitusta seurasi välitön purkukeskustelu SPR:n johdolla. Myös koululla palaamme vielä harjoitukseen. Opiskelijoiden osallistumiseen oltiin hyvin tyytyväisiä, ja he saivat runsaasti hyvää palautetta, toteavat tuutor-opettajat.

Tästä meidän on hyvä jatkaa yhteistyötä mukana olleiden eri toimijoiden kanssa.

MedEvac_2_TAMK
Harjoituksessa tehtiin yhteistyötä eri toimijoiden kesken

Kuvat: Eino Ansio

Lisätietoa:

Minna Tiainen, TAMK, Terveys- ja sosiaalipalvelut, sairaanhoitajakoulutus, puh. 040 6627 326, minna.tiainen [at] tuni.fi

Anne Partanen, TAMK, Terveys- ja sosiaalipalvelut,  sairaanhoitajakoulutus, puh. 040 6627 998, anne.partanen [at] tuni.fi