TAMKin oppimisympäristöt kiinnostavat kolumbialaisia, yhteistyö Uniminuto-yliopiston kanssa käynnistyy syyskuussa

Julkaistu 15.9.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kolumbia-delegaatio TAMKin pääkampuksella.
Kiinnostus moderneihin oppimisympäristöihin toi kolumbialaisen rehtoridelegaation ja suurlähetystön edustajat Tampereelle keskiviikkona 14. syyskuuta. TAMKin ensimmäinen yhteistyökoulutus Uniminuto-yliopistolle alkaa syyskuun lopulla. Jatkokeskusteluja käydään TAMKin yrittäjyyskoulutuksen konseptien soveltamisesta Kolumbiaan.

Tampereen ammattikorkeakoulun rehtori Tapio Kujala isännöi vierailua, johon osallistui 11 rehtoria Uniminuto-yliopiston eri kampuksilta Kolumbiasta. Vierailuun osallistuivat myös Kolumbian Suomen-suurlähettiläs Adriana del Rosario Mendoza Agudelo ja neuvonantaja Mauricio Franco de Armas.

Toiveensa mukaisesti vieraat pääsivät tutustumaan TAMKin yrittäjyyden koulutukseen. Sekä Proakatemian että HUBSin toimintamallit kiinnostavat Uniminuton rehtoreita siinä määrin, että keskustelua konseptien soveltamisesta Kolumbiaan jatketaan.

Kolumbia-delegaatio TAMKin Proakatemialla.

Stéphanie Lavaux, Uniminuton koulutusvararehtori, oli hyvin vaikuttunut Proakatemia-vierailun jälkeen.

– Yrittäjyyden kampus oli niin erilainen, se oli todella hieno. Myös pääkampuksen laboratoriot ja muut opetustilat ovat hienoja.

– Yksi tärkeimmistä syistä tälle vierailulle oli päästä keskustelemaan lähitulevaisuuden yhteistyöstä korkeakoulujemme välillä, niin koulutuksessa kuin tutkimuksessakin. Joten suuri kiitos, kun otitte meidät vastaan ja jaoitte parhaita käytäntöjänne ja kokemuksianne oppimisympäristöistä. Oli myös kiinnostavaa kuulla opiskelijoiden, käyttäjien, näkemyksiä.

Stephanie Lavraux, Uniminuto, TAMKissa.
Stéphanie Lavaux, Uniminuto-yliopiston koulutusvararehtori

Lavaux kuvaili TAMKin olevan omalla alallaan aivan innovaatioiden kärkikastia.

– Tätä me tarvitsisimme Kolumbiassakin. Se on koulutuksessa hyvin perinteinen maa.

TAMKin pääkampuksella Kaupissa vieraille esiteltiin erityisesti ympäristöteknologian ja teollisuusteknologian oppimisympäristöjä. Syyskuun aikana käynnistyy myös konkreettinen koulutusyhteistyö: TAMK kouluttaa Uniminuton opettajia englanninkielisessä akateemisessa kirjoittamisessa ja puhetaidoissa.

Suurlähettiläs Adriana Mendoza mainitsi, että Suomi tunnetaan Kolumbiassa varsin hyvin erinomaisesta koulutusjärjestelmästään. Maittemme välillä on hyvää kahdenvälistä yhteistyötä monella alalla, myös koulutuksessa.

Kolumbian suurlähettiläs Adriana del Rosario Mendoza Agudelo TAMKissa.
Adriana del Rosario Mendoza Agudelo, Kolumbian Suomen-suurlähettiläs

– Olen ollut Suomessa tammikuusta lähtien ja nyt ensimmäistä kertaa Tampereella. Olen varma, että rehtorit tuovat täältä mukanaan paljon hyviä ideoita ja haluavat vahvistaa yhteistyötä TAMKin kanssa lisätäkseen innovatiivisuutta omiin koulutusohjelmiinsa.

Suurlähettilään mukaan kolumbialaisia kiinnostaa opiskelijaliikkuvuus ja opettajien osaamisen kehittäminen. Hän kannusti TAMKin opiskelijoita ja opettajia vierailemaan suurlähetystössä Helsingissä, milloin vain he tarvitsevat lisää tietoa Kolumbiasta tai sen koulutusjärjestelmästä.

.

Uniminuto (Corporación Universitaria Minuto de Dios) on yksityinen katolinen yliopisto Kolumbiassa. Pääkampus sijaitsee Bogotassa. Yliopistossa on henkilöstöä noin 4000 ja opiskelijoita yhteensä noin 100 000 lähiopetuksessa ja etäoppimisohjelmissa.

Valokuvat: Virpi Heinonen, Saara Lehtonen

Virpi Heinonen