TAMKin Lapset mukaan töihin -päivässä tutustutaan robotteihin

Julkaistu 20.11.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
3D-tulostin TAMK Fieldlabissa.
Tekniikan laboratorioiden kierroksilla pääsee hämmästelemään muun muassa 3D-tulostimen toimintaa.
Lapset mukaan töihin -päivä perjantaina 24.11. on osa lapsen oikeuksien viikkoa. Moni lapsi ei välttämättä tiedä, mitä oma vanhempi tai muu läheinen aikuinen tekee työkseen. Lapsen on hyvä tietää, missä aikuiset tekevät töitä, mitä työnteko on ja millaisia erilaisia ammatteja on olemassa.

Päivän tarkoituksena ei ole teettää lapsilla työtä, vaan tutustuttaa heidät läheisen aikuisen työarkeen. TAMKin henkilöstön jäsenet saavat vapaasti tutustuttaa lapsiaan omaan työhönsä ja työympäristöönsä. Tekniikan laboratorioihin tutustuminen on jännittävää ja mielenkiintoista niin lapsille kuin aikuisillekin.

– Robotiikkaa on jo monessa koulussa ja monella eri tasolla. Peruskoulussa on Lego-robotteja ja muita helppoja rakennussarjoja, ja lukiot investoivat jo openLAB-tyyppisiin tiloihin, kertoo teollisuusteknologian projektipäällikkö Tero Haapakoski TAMKista.

Päivän ohjatut aktiviteetit

Tekniikan laboratorioiden esittelykierros

Kierroksilla tutustutaan turvallisesti erilaisiin robotteihin ja työstökeskuksiin. Kierros kestää noin puoli tuntia ja yhteen ryhmään mahtuu 20 henkilöä. Kierros lähtee tilasta F0-29a.

Nähtävää riittää:

• Yhteistyörobotti 3D-konenäöllä

• Puhuvat mobiilirobotit

• Ruuvausrobotti

• Suomen suurin 3D-tulostusrobotti

• Modernit työstökeskukset

Ensimmäinen kierros alkaa kello 10 ja toinen kierros kello 12.

Tutustu TAMK FieldLabiin ja katso virtuaalikierros

SportUnin liikuntarata

Liikuntarata on auki kolmessa eri toimipisteessä. Huoltajat ja lapset ovat tervetulleita liikkumaan itselleen sopivimpaan paikkaan oman aikataulunsa mukaan.

SportUni Kauppi ja Hervanta kello 9–11

SportUni Keskusta kello 11.15–13

AV-palvelut esittelee suoratoistamisen ihmeitä

AV-palvelut näyttää, kuinka tapahtumien suoratoistoja toteutetaan. Esittely TAMKin stagella C1-05 kello 11–13. Henkilökunta ja lapset pääsevät kokeilemaan kameroiden käyttöä ja vääntelemään videokuvamiksereiden nappuloita.

Teksti: Emmi Suominen ja Emmi Rämö
Kuva: Erica Dahlström-Dezonne