Suomen yliopistojen hallitusten puheenjohtajat: Yliopistojen rahoituksen pitkäjänteisyys ja korkeampi taso varmistettava

Julkaistu 20.3.2023
Symbolikuva tutkimuksest
Vain uutta luovalla perustutkimuksella ja siihen perustuvalla korkeimmalla opetuksella voidaan tuottaa sellaisia mullistavia ideoita, elinkeinoelämää, yritystoimintaa ja koko yhteiskuntaa uudistavaa osaamista, joka voi kääntää suomalaisten hyvinvoinnin uuteen kestävään kasvuun, kirjoittavat Suomen yliopistojen hallitusten puheenjohtajat tänään julkaistussa kannanotossa.

Kannanotossa todetaan, että vuoden alussa voimaan tulleen TKI-rahoituslain kunnianhimoiset tavoitteet edellyttävät sekä yliopistojen perusrahoituksen lisäämistä että perustutkimukseen jaettavan rahoituksen kasvattamista. Puheenjohtajat esittävät, että tuleva hallitus valitsee pitkäjänteisen tutkimuksen ja korkeakoulujen perusrahoituksen turvaamisen strategiseksi painopistealueekseen.

Lue yliopistojen hallitusten puheenjohtajien kannanotto Unifin sivuilta