Sohlbergin säätiöltä rahoitusta vanhenemisen tutkimukseen

Julkaistu 14.1.2020

Tampereen yliopiston tutkijat saivat yhteensä lähes 300 000 euroa Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiöltä, joka myönsi vuodenvaihteessa julkistetulla syksyn 2019 apurahakierroksella historiansa suurimman summan, 2,6 miljoonaa euroa, tutkimukseen ja muihin hankkeisiin.

Tampereen yliopiston gerontologian professori Marja Jylhä sai 116 239 euroa tutkimushankkeensa ”Vanheneminen ja sosiaalinen hyvinvointi” kolmannen vuoden työn toteuttamiseen. Rahoitus käytetään pääasiassa tutkijan ja tutkimusavustajan palkkaan sekä maanlaajuisen postikyselyn toteuttamiseen.

Lastentautiopin professori Kalle Kurppa sai 50 000 euroa tutkimushankkeelleen ”Parempi elämä keliakiaa sairastaville lapsille”.

Tutkijatohtori Jutta Laiho sai 31 000 euroa tutkimushankkeeseen ”Tyypin 1 diabetekseen liittyvien enterovirusten eristys ja karakterisointi rokotekehitystä varten”.

Tutkijatohtori Maarit Oikarinen sai 30 000 euroa tutkimushankkeeseen ”Suoliston virusinfektioiden merkitys tyypin 1 diabeteksessa ja keliakiassa”.

Tutkijatohtori Sanna Hagman sai 20 000 euroa MS-taudin solumallin kehitystä koskevaan tutkimukseen.

Joukko tamperelaisia väitöskirjatutkijoita ja yliopistosairaalan tutkijoita sai lisäksi pienempiä apurahoja tutkimushankkeisiinsa.

Sohlbergin säätiö vastaanotti syyskuun puolivälissä päättyneessä haussa 521 apurahahakemusta. Rahoitusta myönnettiin 141 hankkeelle. Apurahoista 109 on tutkimusapurahoja ja 32 muihin hyvinvointia edistäviin hankkeisiin myönnettyjä apurahoja.

Rahoituskohteista suurin osa sijoittuu kliiniseen lääketieteen alalle, jonka rinnalle on viime vuosina noussut muitakin tieteenaloja. Tänä vuonna apurahoja myönnettiin psykologian, terveys- ja hoitotieteen, liikuntatieteen, kansanterveyden ja sairaalafysiikan aloille.

Tutkimusapurahojen lisäksi säätiön myönsi apurahoja lasten, nuorten ja vanhusten hyvinvointia edistävien projektien ja toimintamallien kehittämiseen, toteuttamiseen ja palveluiden saavutettavaksi tekemiseen.

Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiö on vuonna 1988 perustettu suomalainen yleishyödyllinen säätiö, joka tukee lasten, nuorten ja vanhusten hyvinvointia jakamalla apurahoja tutkimukseen ja erilaisiin hankkeisiin.

Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiö