Silmän pintasairaudet yleistyvät iän mukana

Julkaistu 8.9.2022
kuvituskuvassa vanhan ihmisen silmät silmälasien takana
Miksi silmät ärtyvät, vuotavat ja näkö hämärtyy? Yleensä syynä ovat silmän pintasairaudet, joista yleisin on kuivasilmäisyys. Sen oireet kiusaavat usein ulkona viimassa, tarkkaa lähityötä esimerkiksi näytön äärellä tehdessä tai kuivassa ja ilmastoidussa ympäristössä, kuten lentokoneessa. Silmän pintasairaudet yleistyvät iän mukana.

Tampereen yliopistossa tehdyssä, varttunutta väestöä koskevassa tutkimuksessa havaittiin, että naiset kärsivät silmän pintasairauksista miehiä useammin. Miesten silmän pintasairaudet liittyvät usein silmäluomiin, kun taas naisilla havaittiin enemmän sarveiskalvon vaurioita ja heidän oireensa olivat vakavampia kuin miesten.

Yleisimmin sekä naiset että miehet kärsivät silmän sidekalvon punaisuudesta.

Silmän pintasairauksia ovat muun muassa silmäluomen tulehdus, Meibomin rauhasten toimintahäiriö, sarveiskalvotulehdus, sidekalvotulehdus, kuivasilmäisyys ja erilaiset allergiat.

— Väestön ikääntyessä on yhä tarpeellisempaa ymmärtää yleistyviä silmän pintasairauksia, yksi tutkimuksen tekijöistä, Tampereen yliopiston tutkijatohtori Janika Nättinen toteaa.

Silmän pintasairauksien syitä on useita. Vanhenevan ihmisen kyynelnesteen koostumus esimerkiksi muuttuu, kyynelten eritys vähenee ja kyyneleet haihtuvat nopeammin. Lisäksi silmän pintakudokset muuttuvat.

Naisilla todettiin useammin kuivasilmäisyyttä tai muita silmän pinnan oireita ja he käyttivät miehiä useammin lääkkeitä näihin vaivoihin. Miehistä 80 prosenttia ei ollut koskaan käyttänyt lääkkeitä näihin tarkoituksiin.

Naisten ja miesten silmäoireissa havaittiin useita eroja. Naisten silmät olivat useammin herkkiä valolle, niissä oli roskan tunnetta ja arkuutta.

Naisilla oli myös miehiä useammin ongelmia lukiessaan ja paikoissa, joissa ilmankosteus oli alhainen tai joissa oli ilmastointi.

Sekä naisista että miehistä yli neljäsosa koki ainakin joskus näön sumentumista. Yli puolet koki tuuliset olot silmiensä kannalta epämukaviksi.

Tutkimusaineistona oli 590 vuosina 1933 – 1956 syntynyttä, Savitaipaleella asuvaa henkilöä. Aineistoa kerättiin vuosina 1996–1999, 2007–2008 ja 2018–2019. Nättisen esittämät tulokset perustuvat uusimpaan aineistokeräykseen, jonka aikana tutkittavat olivat keskimäärin 72-vuotiaita.

Nättinen esitteli tutkimusta Tampereen Silmälääketieteen Tutkimus-, Tuotekehitys- ja Innovaatiokeskuksen (SILK) Elsemay Björn -symposiumissa Tampereella.

Aapola U, Nättinen J, Suurkuukka I, Tuomilehto J, Keinänen‐Kiukaanniemi S, Saramies J, Uusitalo H. Ocular surface health of the Finnish elderly population. Acta Ophthalmologica. 2022 Mar 24.

Kuva: Jonne Renvall