Signaalinkäsittelyn asiantuntija Tuomas Virtanen sai IEEE Fellow -arvonimen

Julkaistu 3.3.2021
Tuomas Virtanen
Tuomas Virtanen. Kuva: Virpi Andersin / Tampere University
Tampereen yliopiston signaalinkäsittelytieteen professori Tuomas Virtanen on nimitetty IEEE Fellowiksi. Virtanen sai tunnustuksen äänitapahtumien tunnistusta ja äänilähteiden erottelua koskevista tutkimuksistaan sekä muista erinomaisista saavutuksistaan alalla.

Kyseessä on maailman johtavan huipputeknologian ammattijärjestö IEEE:n korkein jäsenyysaste. Nimitys on teknisellä alalla arvostettu kunnianosoitus ja merkittävä saavutus tutkijan uralla.

– On ollut hienoa nähdä, miten ryhmässäni tehty työ on vaikuttanut koko tutkimusalaan. Tutkimuksen käytännön vaikutukset eivät välttämättä useinkaan näy tutkijan arkityössä. On ollut rohkaisevaa, että tekemämme perustutkimus on mahdollistanut uusien sovelluksien kehittämisen, sanoo Tuomas Virtanen, joka työskentelee tietotekniikan tiedekunnan signaalinkäsittelyn professorina Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa.

Virtasen kehittämillä äänten tunnistuksen ja erottelun menetelmillä on useita sovelluskohteita, esimerkiksi kontekstitietoisissa laitteissa, akustisessa seurannassa sekä erilaisissa apuvälineissä.

Hän on pystynyt avaamaan uusia lähestymistapoja muun muassa kuulokojeiden puheen ymmärrettävyyden ja melusietoisen puheentunnistuksen parantamiseksi.

– Tutkimusryhmäni on kehittänyt tekniikoita, jotka mahdollistavat lukuisten erilaisten äänien havaitsemisen arkiympäristöissä. Tämä avaa paljon mahdollisuuksia tutkimukselle ja kaupalliselle hyödyntämiselle, Tuomas Virtanen kertoo.

Tutkimusta syntyy lisää, kun jakaa tietoa ja työkaluja

Tuomas Virtasen nimityksen takana oli myös hänen panoksensa arkisen äänimaailman analysoinnin kehittämiseen mm. järjestämällä kansainvälisiä DCASE (Detection and Classification of Acoustic Scenes and Events) evaluaatioita. Virtasen tutkimusryhmän tuottamat, julkisesti saatavilla olevat tietoaineistot ja arviointityökalut ovat kannustaneet muita tutkijoita toistettavampaan tutkimukseen.

IEEE:llä on yli 400 000 jäsentä 160 maassa, ja se on johtava etujärjestö mm. ilmailu- ja avaruusjärjestelmien, tietokoneiden ja tietoliikenteen, biolääketieteen, sähköenergian ja kulutuselektroniikan aloilla. Yhdistys julkaisee kolmanneksen maailman tietokirjallisuudesta sähkötekniikan, elektroniikan sekä tietojenkäsittelytieteen aloilla, ja on kehittänyt yli 1300 voimassa olevaa toimialan standardia. Lue lisää www.ieee.org (siirryt toiselle sivustolle).

Tutustu Tuomas Virtasen tutkimusprofiiliin.